Verkkolevy ja Ubuntu

Minulla on työryhmässä useita sekä Windows- että Ubuntu-koneita. Verkossa on Buffalo verkkolevy. Kaikki käyttäjät tallentavat työtiedostonsa verkkolevylle omaan kansioonsa.
Olen liitänyt Ubuntun “Yhdistä verkkoasemaan” toiminnolla kansiot koneen “Sijainnit” valikkoon.
Siis: Win.jako, Verkkolevyn IP, jakonimi, kansio, käyttäjätunnus ja vielä luo pikakuvake.

Kaikki toimii useimmiten hyvin, mutta toisinaan tulee ilmoitus: Jakoa ei voitu liittää. Tai: Timed out.
Häiriö ei ole kuitenkaan pysyvä, vaan hetken kuluttua yhteys taas onnistuu.
Valistuneita arvauksia syystä ja korjausehdotuksia??

Ja samba on varmasti käytössä. Itse en ole kuullut moisesta vaikka lähiverkko on ollut monta vuotta käytössä.
Itse kylläkin käytän dhcp-palvelinta ip-osoitteiden jakamiseen. Mikä sinulla on käytössä? Käytätkö dhcp-palvelinta.

Moi,

saitko ratkaistua tämän ongelman? Mulla on nyt alkanut esiintyä verkkolevyn kanssa tuota “ei voitu liittää” virhettä. Verkkolevylle ei pääse tekemään mitään, vaikka aiemmin toimi ok.

Itsellänikin on verkkolevy ja olen huomannut etten pääse siihen käsiksi millään Linux-koneellani ellei joku Windows-kone ole siihen ensin yhdistänyt. Kaikilla kokeilemillani Linux-jakeluilla on ollut sama juttu. Käytännössä homma menee niin että joudun ensin yhdistämään verkkolevyyn toisella koneella, jossa on Windows ja sen jälkeen verkkolevy ilmestyy vasta Linux-koneelleni. Osoite on tiedostonhallinnassa muotoa: “smb://verkkolevy”.