Videot ei kulje

Päivitin firefoxin (ainakin luulen niin tehneeni) mutta edelleenkään ei youtuben videot näy eikä ääni kulje vaikka kai ääni sinänsä olemassa kunnossa. Onko flash player seonnut…? ;)))
En tajua juuri mitään. Xubuntu on käytössä.

Kirjoita siihen selaimen osoite riville about:plugins (ja paina enteriä). Tarkista mitä sanotaan Shockwave Flashistä. Jos se on Versio: Shockwave Flash 10.1 r53 niin se on ok, mutta jos se on Shockwave Flash 9.0 r999 niin pitää poistaa swfdec-mozilla ja mozilla-plugin-gnash sekä asenna flashplugin-installer paketit.

Todettiin että meillä on väärä versio, mutta ei ymmärretty sun viestiä. Miten siis saa poistettua väärän ohjelman ja ladattua uuden tilalle? Olen ymmärtänyt että pakettien hallinnan kautta, mutta voisitko selkokielellä vielä sanoa miten toimin. Miksi aiemmin ko ohjelma on toiminut ja nyt ei. Kiitos…

Avaa Synaptic ja poista sillä nuo swfdec-mozilla ja mozilla-plugin-gnash paketit (mikäli ne ovat asennettuna) ja sitten asenna flashplugin-installer.
Ja tuon toteuttamiseksi vähän lukemista: http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Ohjelmien_asentaminen_ja_pakettivarastot

Nuo swfdec-mozilla ja mozilla-plugin-gnash ovat avointa koodia olevia paketteja, jotka toteuttavat osan Adoben Shockwave Flashin toiminnalisuudesta. Avoimen koodin vuoksi ne ovat toki toivottavia (ja jos ovat asennettuna niitä käytetään), mutta eivät useinkaan kelpaa tavallisille kuluttajille puutteellisuuden vuoksi. Puuttellisuus johtuu ymmärtääkseni lähinnä Adobesta, joka ei ole julkaissut kaikkia tietoja riittävän aikaisin, jotta toimiva Flash Player olisi voitu toteuttaa. Ja minua saa kyllä oikaista jos jokin meni vinoon tässä tekstissä. Tuo flashplugin-installer asentaa Adoben oman Shockwave Flash Playerin. Tuon versio numeron (r999) vuoksi avoimet vaihtoehdot menevät Adoben oman edelle.

Siihen en osaa sanoa mitään miksi nuo swfdec-mozilla ja/tai mozilla-plugin-gnash ovat asentuneet.

Sä olet unelma, kiitos , taas toimii. Oli vain swfdec-mozilla asennettuna, mutta sen poisto auttoi. Flash taisi olla se mikä pitikin…

Kiitollinen olen.