Kysymykseni siis onkin, onnistuuko Linuxin asentaminen toiselle kovolle, ilman että Vista lähtee kävelemään?
Itsellä on kokemusta viimeaikoina ainoastaan openSUSE:sta, jossa osiointityökalu asennusvaiheessa osaa tehdä automaattisesti osiot ja se huomioi jo asennetun windowssin sieltä ja liittää sen linuxiin automaattisesti. (Todennäköisesti kaikki muutkin suosituimmat linuxit osaavat samat temput.) Kuitenkin kun sinulla on vaatimuksena asentaa se toiselle kovalevylle, niin joudut tekemään osiot itse. Eli tee juuri osio ( / ), home-osio ( /home ) ja swap-osio ( swap ). Erillistä home-osiota ei tarvitse välttämättä tehdä, mutta se on suositeltavaa. Kun sinulla on muistia 4 Gt, niin swap-osion koko kannattaa olla sama 4 Gt. Juuri-osio ja swap-osio ovat pakollisia osioita. Linuxeissa pitää lisäksi tehdä erilliset liitoskohdat eri osioille. Esimerkiksi juuri-osion liitoskohta on /
Alla on minun tietokoneen osiotaulu.Siinä ykkös SATA levyn ensimmäisellä osiolla on windows ja toisella osiolla on linuxin juuriosio. Juuriosiolle riittää mainiosti 20 Gt mikäli teet erillisen home-osion. TJtyyppi kohdasta voit katsoa ne windows-osiot eli NTFS-osiot. Mikäli et niitä poista tai formatoi, niin ei ole mitään ongelmaa.
|Laite| |Koko| |Tyyppi| |TJtyyppi| |Liitoskohta| |Alku| |Loppu|
/dev/sda 596.17 Gt SAMSUMG-HD642JJ 0 77824
/dev/sda1 200.00 Gt HPFS/NTFS NTFS /windows/c 0 26107
/dev/sda2 20.00 Gt Linux native Ext4 / 26107 28719
/dev/sda3 4.00 Gt Linux swap Swap swap 28719 29241
/dev/sda4 372.17 Gt Linux native Ext4 /home 29241 77824
/dev/sdb 298.09 Gt WDC-WD3200AAKS-7 0 38912
/dev/sdb1 298.09 Gt HPFS/NTFS NTFS /verkkolevy 0 38912
Kumpi todennäköisesti toimisi paremmin, ja mitä ajureita joudun asentamaan sen jälkeen.
No aika näyttää kumpi toimii siinä sinun koneessa paremmin, kun molemmat järjestelmät ovat ihmisten tekemiä 
Sanoisin näin, että yleensä linuxeihin ei tarvitse mitään ajureita erikseen asennella vaan järjestelmä hoitaa sen. Tietyt laitteet voivat vaatia erillistä ajuria ja niistä ja laitteiden tuesta löytää googlettamalla. Itse en ole koskaan mitään laiteajuria joutunut linuxiin asentamaan. Live-cd on aika hyvä ja vaivaton keino testata laitteiston toimivuus, niin kuin tuossa vpv jo totesikin.
Edit:Ainoastaan näytönohjaimen 3D-ajurit olen erikseen asentanut ja nekin asentuu rasti ruutuun menetelmällä nykyisin eikä tarvitse mennä nettiin niitä ajureita metsästämään.
Kuinka vaikeaa linuxin käyttäminen on?
Riippuu aikalailla käyttötarkoituksesta. Itse aloin käyttämään linuxeja noin 3-4 vuotta sitten ja voin todeta, että tässä ajassa on paljon tapahtunut käyttäjäystävällisempään suuntaa. Perusasiat toimii linuxeissa yleensä ilman suurta säätämistä. Netti, kuvankäsittely (Gimp), viihde (amarok, VLC, Smplayer), tekstinkäsittely ja niin edespäin. Mikä parasta nämä kaikki perusohjelmat on asennettu valmiiksi, joten toisin kuin windowssin puolella, et joudu hakemaan kaikkia ohjelmia heti netistä vaan voit suoraan alkaa käyttämään konetta asennuksen jälkeen. Optimi tilanne olisi, jos sinulla olisi joku kaveri joka olisi pelannut näiden linuxien kanssa ja voisi opastaa perusjutut.
Linux jakeluita on niin tuhoton määrä, että aloittelevan käyttäjän kannattaa valita, niistä yksi ja tutustua siihen hyvin ja vasta sitten, kun sillä osaa joitakin linuxin käytön perusteita, niin sitten kokeilee tarvittaessa muita jakeluita. Ehkä sinulle suosittelisin openSUSEA ja Ubundua, koska niillä on hyvin aktiiviset yhteisöt ja web-sivut, joista saa runsaasti tietoa.(On myös muita hyviä jakeluita, mutta en ala niitä tähän nyt listaamaan)
Ehkä suurin valinta, jonka joudut tekemään on työpöytäympäristön valinta. Käytännössä vaihtoehdot ovat uudelle käyttäjälle KDE ja Gnome. Itse käytän KDE:tä, koska pidän sen muokattavuudesta. Gnomella on sitten toisenlaisia hyviä ominaisuuksia, kuten esimerkiksi keveys.
Ja varsinainen vastaus. Linuxin käyttäminen ei ole vaikeaa, kun jaksaa olla alussa kärsivällinen ja opettelee muutaman perusjutun. Sinulla vielä helpottaa se, kun voit tarvittaessa käyttää sitä windowssia, kun se on jäämässä siihen sinun koneeseen.