Vista ja linux

Elikkäpäs, koneenani on tällainen http://fin.afterdawn.com/vertailu/tuote.cfm/15964/acer_aspire_5535 eli Acer Aspire 5535. Tässähän on Windows Vista, joka vaatii aivan[sub] ******[/sub] paljon tehoja, tehoja joita tästä koneesta ei löydy. Ainoa hyvä asia tässä koneessa on, että löytyy kaksi kovalevyä. Kysymykseni siis onkin, onnistuuko Linuxin asentaminen toiselle kovolle, ilman että Vista lähtee kävelemään? Kumpi todennäköisesti toimisi paremmin, ja mitä ajureita joudun asentamaan sen jälkeen. Kuinka vaikeaa linuxin käyttäminen on? Toimiiko bigpointin pelit Linuxilla? Eihän toiselta kovolta poistu tietoja Linuxia asentaessa. Koneen kovalevyt ovat 120gt ja 120gt. Prossussa potkua on 1.9Ghz.

Olisin asentamassa Linuxia jotta kone olisi kevyempi, ja toimisi sujuvammin. Millaisia videontallennus ohjelmia Linuxille on, ja kuinka hyvin ne toimivat? Ennen kaikkea, kannattaako?

Onnistuu. Asennusvaiheessa pitää olla tarkkana, ettei tyhjennä Vista-levyä, mutta erityisesti jos sen toisen levyn tyhjentää ennen Linuxin asentamista jo Windowsista, niin sitten varmaankin paremmin huomaa siellä Linux-asennusohjelmassa, että kumpiko on kumpi.

Kumpi todennäköisesti toimisi paremmin, ja mitä ajureita joudun asentamaan sen jälkeen. Kuinka vaikeaa linuxin käyttäminen on?

Pitkän linjan Linux-käyttäjänä olen toki sitä mieltä, että suosituimmat Linux-jakelut toimivat paremmin kuin mikään Windows, mutta riippuu käyttäjästä ja käyttötarkoituksesta. Tietysti tähän on sanottava se vanha totuus, että “Linux ei ole Windows”, eli vähän varmaankin joutuu opettelemaan uusia juttuja, kun vaihtaa. Jos nyt selvitin koneesi tietoja oikein, niin hyvällä tuurilla sinun ei itse tarvitse asentaa mitään ajureita, vaan kaikki tulevat jakelun mukana. Vähän huonommassakin tapauksessa saatat tarvita tyyliin Atin omat ajurit näytönohjaimelle (jos haluat kunnon 3D-kiihdytyksen) ja ajurit WLAN-piirille. Kannattaa kokeilla jotain live-cd:tä, sellaisen käynnistämällä näet mitään asentamatta, että miten kyseinen Linux-jakelu toimii koneessa. Vaikka olenkin Fedora-käyttäjä, niin tyypillisesti ihan aloittelijoille suosittelen kyllä Ubuntua ja siinä nämä joidenkin laitteiden ehkä tarvitsemat suljetut ajurit on helppo asentaa.

Toimiiko bigpointin pelit Linuxilla?

Wikipedia sanoo noista, että

Games are developed using PHP, Adobe Flash, Java and the Unity engine.
Nämä on sellaisia tekniikoita, että pelit saattavat hyvinkin toimia Linuxilla, mutta en tiedä.
Eihän toiselta kovolta poistu tietoja Linuxia asentaessa.

Jos asennusvaiheessa on huolellinen, niin ei poistu.

Millaisia videontallennus ohjelmia Linuxille on, ja kuinka hyvin ne toimivat?

Jos tarkoitat videoeditoreita, niin niistä on kirjoitettu täällä: Luokka:Videoeditointiohjelmat – Linux.fi
Pitiviä on ainakin paljon kehuttu, mutta olen itse käyttänyt noita niin vähän, että en osaa suositella mitään.

Kysymykseni siis onkin, onnistuuko Linuxin asentaminen toiselle kovolle, ilman että Vista lähtee kävelemään?

Itsellä on kokemusta viimeaikoina ainoastaan openSUSE:sta, jossa osiointityökalu asennusvaiheessa osaa tehdä automaattisesti osiot ja se huomioi jo asennetun windowssin sieltä ja liittää sen linuxiin automaattisesti. (Todennäköisesti kaikki muutkin suosituimmat linuxit osaavat samat temput.) Kuitenkin kun sinulla on vaatimuksena asentaa se toiselle kovalevylle, niin joudut tekemään osiot itse. Eli tee juuri osio ( / ), home-osio ( /home ) ja swap-osio ( swap ). Erillistä home-osiota ei tarvitse välttämättä tehdä, mutta se on suositeltavaa. Kun sinulla on muistia 4 Gt, niin swap-osion koko kannattaa olla sama 4 Gt. Juuri-osio ja swap-osio ovat pakollisia osioita. Linuxeissa pitää lisäksi tehdä erilliset liitoskohdat eri osioille. Esimerkiksi juuri-osion liitoskohta on /

Alla on minun tietokoneen osiotaulu.Siinä ykkös SATA levyn ensimmäisellä osiolla on windows ja toisella osiolla on linuxin juuriosio. Juuriosiolle riittää mainiosti 20 Gt mikäli teet erillisen home-osion. TJtyyppi kohdasta voit katsoa ne windows-osiot eli NTFS-osiot. Mikäli et niitä poista tai formatoi, niin ei ole mitään ongelmaa.

|Laite|      |Koko|       |Tyyppi|            |TJtyyppi|   |Liitoskohta|  |Alku|  |Loppu|

/dev/sda     596.17 Gt    SAMSUMG-HD642JJ                                     0   77824
/dev/sda1    200.00 Gt    HPFS/NTFS           NTFS         /windows/c         0   26107
/dev/sda2    20.00 Gt     Linux native        Ext4         /              26107   28719
/dev/sda3     4.00 Gt     Linux swap          Swap         swap           28719   29241
/dev/sda4    372.17 Gt    Linux native        Ext4         /home          29241   77824
/dev/sdb     298.09 Gt    WDC-WD3200AAKS-7                                    0   38912
/dev/sdb1    298.09 Gt    HPFS/NTFS           NTFS         /verkkolevy        0   38912
Kumpi todennäköisesti toimisi paremmin, ja mitä ajureita joudun asentamaan sen jälkeen.

No aika näyttää kumpi toimii siinä sinun koneessa paremmin, kun molemmat järjestelmät ovat ihmisten tekemiä :wink:
Sanoisin näin, että yleensä linuxeihin ei tarvitse mitään ajureita erikseen asennella vaan järjestelmä hoitaa sen. Tietyt laitteet voivat vaatia erillistä ajuria ja niistä ja laitteiden tuesta löytää googlettamalla. Itse en ole koskaan mitään laiteajuria joutunut linuxiin asentamaan. Live-cd on aika hyvä ja vaivaton keino testata laitteiston toimivuus, niin kuin tuossa vpv jo totesikin.
Edit:Ainoastaan näytönohjaimen 3D-ajurit olen erikseen asentanut ja nekin asentuu rasti ruutuun menetelmällä nykyisin eikä tarvitse mennä nettiin niitä ajureita metsästämään.

Kuinka vaikeaa linuxin käyttäminen on?

Riippuu aikalailla käyttötarkoituksesta. Itse aloin käyttämään linuxeja noin 3-4 vuotta sitten ja voin todeta, että tässä ajassa on paljon tapahtunut käyttäjäystävällisempään suuntaa. Perusasiat toimii linuxeissa yleensä ilman suurta säätämistä. Netti, kuvankäsittely (Gimp), viihde (amarok, VLC, Smplayer), tekstinkäsittely ja niin edespäin. Mikä parasta nämä kaikki perusohjelmat on asennettu valmiiksi, joten toisin kuin windowssin puolella, et joudu hakemaan kaikkia ohjelmia heti netistä vaan voit suoraan alkaa käyttämään konetta asennuksen jälkeen. Optimi tilanne olisi, jos sinulla olisi joku kaveri joka olisi pelannut näiden linuxien kanssa ja voisi opastaa perusjutut.

Linux jakeluita on niin tuhoton määrä, että aloittelevan käyttäjän kannattaa valita, niistä yksi ja tutustua siihen hyvin ja vasta sitten, kun sillä osaa joitakin linuxin käytön perusteita, niin sitten kokeilee tarvittaessa muita jakeluita. Ehkä sinulle suosittelisin openSUSEA ja Ubundua, koska niillä on hyvin aktiiviset yhteisöt ja web-sivut, joista saa runsaasti tietoa.(On myös muita hyviä jakeluita, mutta en ala niitä tähän nyt listaamaan)

Ehkä suurin valinta, jonka joudut tekemään on työpöytäympäristön valinta. Käytännössä vaihtoehdot ovat uudelle käyttäjälle KDE ja Gnome. Itse käytän KDE:tä, koska pidän sen muokattavuudesta. Gnomella on sitten toisenlaisia hyviä ominaisuuksia, kuten esimerkiksi keveys.

Ja varsinainen vastaus. Linuxin käyttäminen ei ole vaikeaa, kun jaksaa olla alussa kärsivällinen ja opettelee muutaman perusjutun. Sinulla vielä helpottaa se, kun voit tarvittaessa käyttää sitä windowssia, kun se on jäämässä siihen sinun koneeseen.

Wikipedia sanoo noista, että

Nämä on sellaisia tekniikoita, että pelit saattavat hyvinkin toimia Linuxilla, mutta en tiedä.[/quote]
Unity engineä ei valitettavasti ole käännetty Linuxille. Toivottavasti kääntävät sen jossain vaiheessa. Java toimii kunhan asentaa “sunin” javan eikä icedtea javaa. Flash pelit toimii moitteettomasti adoben flash playerilla.