Voiko Mint 20.1 valikko ikkunaa muuttaa

Sattuiko olemaan järjestelmän palautusapuohjelma Timeshift ajossa taustalla? Tuosta videosta en osaa sanoa mitään, harvempi ilmainen palvelu noin kookasta videota ottaa vastaan. Tuli mieleen ettet vaan kirjautunut vierastilille, eikös Mintissä ole sellainenkin mahdollista. Minulla on vielä tuo 19.x jossakin asennettuna, täytynee hakea se ja verestää muistia, miten asiat hoituvat Mintissä nykyään.

Ei kannata alkaa tonkimaan Linuxia, tallensin kaikki omat jutut ja uuden Mintin asennus on jo kovassa vauhdissa. Pääsin jo Firefoxilla nettiin, eikä sinne ilmestynyt organisaation ilmoituksia.

Minkä verran koronavirus huolestuttaa siellä teillä päin?

Ei meillä vaivaa korona, päiväkohtaiset tartunnat olivat toissapäivänä 127, enemmä huolestuttaa rokottamattomat, Satakunnassa on heitä n 25000. Ite olen käynyt kaupoissa ja apteekissa kuten ennenkin, maski naamalla, ihmettelen ihmisiä, jotka sekoavat siitä, etteivät pääse pilettämään ja ulkomaille. Käyn pilkillä kerran viikossa ja tuon kotiin n. 4-5 kg keskisuuria ahvenia, ed viikolla sain 40 ahventa / 5 kg. Kaikki syödään, mulla on vaakkumikone, kun laittaa pussiin ja imee ilman pois, se säilyy vaikka vuoden, jos ei syödä sitä ennen :smiley:

Mooi! Olen tähän asti pantannut Firefoxin päivitystä, tein sen kuitenkin toissapäivänä. Mitään ihmeellistä ei nyt tapahtunut, nyt löytyy taas asetuksien otsikosta “Organisaatiosi hallitsee selaimen asetuksia”. Olen mielessäni kelannut edellistä päivitystä, kun silloin päivityksen jälkeen järjestelmä pyysi käynnistämään koneen uudelleen, niin sammutin koneen ja ajattelin, että kun käynnistän sen seuraavalla kerralla, niin se ajaa saman asian. Kun käynnistin koneen, en päässytkään nettiin millään ilveellä. Nyt kone toimii, kun käynnistin koneen heti päivityksen jälkeen, Oppia ikä kaikki :sweat_smile:

Ei selaimen asentaminen tai päivittyminen vaadi järjestelmän käynnistämistä, ei ainakaan minulla Fedorassa tai KDE Neonissa.

Näin minä olen asian ymmärtänyt:

Linux Mint perustuu Ubuntuun, mutta on poistanut systemaattisesti telemetriaa keräävät osat järjestelmästä. Valitettavasti siihen on tullut muutos, joka perustuu kumppanuus sopimukseen Mozillan kanssa, jossa suostutaan siihen ettei Firefox selaimeen enää tehdä muutoksia. Eli Mintissä oleva Firefox käyttää selaimen omia oletusasetuksia, joiden mukaan selain kerää telemetriaa käyttäjistään, nämä asetukset Mint poisti aiemmin, ei enää. Tähän liittyy myös oletuksena olevan hakukoneen vaihtuminen, Yahoo (tai Startpage/DuckDuckGo) oli oletuksena Mintissä aiemmin, ja nyt Mozillan oletusasetuksilla hakukone on Google.

Edellisessä viestissä mainitsemaani sopimusta käsitellään täällä: Linux Mint signs a partnership with Mozilla – The Linux Mint Blog

Raimolle, päivitys oli useammalle ohjelmalle, ne muut varmaan olivat käynnistyksen vaatimuksen takana, siinä päivitettiin ainakin mm. kernel ja linux-ydin, ainoa jonka oletin vaikuttavan Internet-yhteyteen oli Firefox, koska tietokone toimi muuten normaalisti

OK, kernel-päivitys vaatii käynnistyksen.
Kannattaa asentaa jokin toinen selain, vaikka Google Chrome millä pääsee testaamaan netin toiminnan jos Firefox kyykkää.