Webbikamera-ajuri Asus EeePC 901:een

Vaihdoin Asus EeePC:hen Ubuntu 10.04:n. Muuten pelittää mainiosti, mutta PC:n omaa webbikameraa + mikrofonia en
ole saanut toimimaan. Olen etsinyt ajuria turhaan. Voiko joku auttaa (Biosin olen tarkistanut)?
En osaa pätkääkaan linuxin ohjelmointia, joten yksinkertaisia ohjeita, kiitos.

Asus EeePC 1001 -mallissa tuo turhake, Web-kamera toimi suoraa laatikosta Cheese -ohjelmalla. Mikrofonista en sano mitään - en ole kokeillut, mutta eiköhän sekin toimisi ääniasetuksia käpistelemällä.
lspci tai lshw antaisi vinkkiä, mikä webbikamera juuri tuossa mallissa on.
http://packages.ubuntu.com/maverick/cheese
Skypen virittelyt sitten erikseen…

[quote=“matila, post:1, topic:1248”]Vaihdoin Asus EeePC:hen Ubuntu 10.04:n. Muuten pelittää mainiosti, mutta PC:n omaa webbikameraa + mikrofonia en
ole saanut toimimaan. Olen etsinyt ajuria turhaan. Voiko joku auttaa (Biosin olen tarkistanut)?
En osaa pätkääkaan linuxin ohjelmointia, joten yksinkertaisia ohjeita, kiitos.[/quote]

Päivitä aluksi ubuntu 10.10 netbook remixiin, niin pitäisi toimia suoraan.


Eero

Eipä nuo mitkään vinkit saaneet kameraa toimimaan. Ubuntusta ei vissiin löydy kunnollista laitehallintaa, jolla
päivitys voisi tehdä windowsin tapaan. Asuksen sivulta ei löydy ajuria. Kamera on CNF7129, joka vie Chiconyn sivulle, mutta seillä on ajureita vain windowsille.

Kiitos kuitenkin yrityksestä.

[quote=“matila, post:4, topic:1248”]Ubuntusta ei vissiin löydy kunnollista laitehallintaa, jolla
päivitys voisi tehdä windowsin tapaan.[/quote]

Linuxin ajurimalli on erilainen kuin Windowsilla. Linuxissa ajurit tulevat yleensä kernelin (eli Linux-ytimen) mukana. Siksi niiden vaihtaminen tai päivittäminen ei toimi samalla tavalla kuin Windowsissa. Ideaalitapauksissa kaikki ajurit tulevat ytimen tai jakelun mukana ja myös päivittyvät automaattisesti. Jos Ubuntu 10.10:ssäkään ei ole ajureita tuolle kameralle, niin sitten jostain pitäisi löytää sellainen vaihtoehtoinen kernel-paketti, jossa ne olisivat. Tai voi tietysti olla, että joku olisi tehnyt Ubuntulle paketin, joka asentaa tarvittavat ajurit.

Löysin muuten tällaisetkin ohjeet: http://wiki.geteasypeasy.com/EeePC_901#Webcam_.26_Bluetooth
Varmista, että webcam on BIOSista otettu käyttöön ja testaa sitten noita webcamille tarkoitettuja echo-komentoja, josko sen saisi päälle. Tuolla on myös neuvottu uudemman ajurin kääntämistä ja asentamista, mutta sitä en välttämättä suosittele, kun en tiedä kuinka vanhoja nuo ohjeet ovat.

Ratkaisu löytyi,
BIOSin asetuksen muutoksella: BIOS > Advanced > OS Installation: valitse: Finished
Nyt Ubuntun Muikku + Skype kuvalla toimii EeePC:n omalla webkameralla.

Kiitokset kaikille.

[quote=“matila, post:6, topic:1248”]Ratkaisu löytyi,
BIOSin asetuksen muutoksella: BIOS > Advanced > OS Installation: valitse: Finished
Nyt Ubuntun Muikku + Skype kuvalla toimii EeePC:n omalla webkameralla.

Kiitokset kaikille.[/quote]

Minulla on samanlainen kone (EEE PC 901) ja sama käyttis (Ubuntu 10.04) mutta tuo ohje ei päde, kun BIOS valikosta ei löydy kohtaa OS Installation. Ilmeisesti meillä on eri BIOS. Minun koneessani on aivan alkuperäinen BIOS. Mitenkäs tuohon BIOS päivitetään? Löytyykö jostain rautalankaohje?