Windows-alijärjestelmä Linuxille (Ubuntu on Windows)

Joku onkin ehkä jo kokeillut tätä, mutta koska itse olen Windowsin vakaan version käyttäjä, sain tämän käyttöön vasta nyt Windows 10 Anniversary updaten mukana. Windowsin alijärjestelmä Linuxille on ollut toki saatavilla Windows 10:n kokeellisen version käyttäjille aiemminkin.

Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin kyseessä on Windowsin uusi ominaisuus, joka muuttaa Linuxin järjestelmäkutsut lennosta Windowsin järjestelmäkutsuiksi. Näin Linuxin userspacen ohjelmat saadaan pyörimään Windowsin päällä. Microsoft on Canonicalin kanssa hieronut Ubuntun toimimaan tällä järjestelmällä, joten apt, sekä muut Ubuntusta tutut työkalut, ovat käytettävissä.

Muuten tuo näyttäisi näin pikaisen testailun jälkeen pyörivän ihan nätisti, mutta ainakaan Mosh ei minulla toimi. Lisäksi minulla ei ole mitään käryä miten copy-paste toimii tuossa. Kokemuksia?

Mikäli omistaa Windows-lisenssin ja haluaa kokeilla Ubuntua Windowsin päällä, niin ominaisuuden saa aktivoitua asettamalla ensin kehittäjätilan päälle asetuksista.

Edellisen jälkeen kytketään Windows-alijärjestelmä Linuxille (Beta) päälle Windowsin ominaisuuksista. Tämä ikkuna löytyy kun laittaa käynnistä-valikon hakuun “Ota Windowsin ominaisuuksia käyttöön tai poista käytöstä”.

Tämän jälkeen käynnistä-valikon haulla pitäisi löytyä bash, jolla Ubuntun saa asennettua.

Näppärä työkalu tuo kyllä on silloin kun Windowsia joutuu käyttämään, kunhan vaan päästäisiin eroon näistä pienistä ongelmista.