Ideana olis asentaa vanhaan win7:kaan linuxi, todennäköisesti cinnamoni ja versio 18, koska siinä todennäköisemmin toimisi windowsin pelitkin. Koeasensin läppäriini jossa oli hetken mate 18 Sporen ja siinä toimi, mutta maten 17.3 versiossa ei toiminut, tai ei vaan asentunut vaikka kaksi päivää yritin aina jäi samaan kohtaan jumiin loppuvaiheessa. Kuinka varmaa on saada windows pelit jotka siis cd/dvd levyillä toimimaan linuxilla? Peleinä tulisi olemaan the sims 3 & 4 ja spore. Ainakin tehojen puolesta pyörisi kun nyt seiskassakin pyörii. Sen verran jo tiedän että vaatii PlayOnLinuxin väliin asentamiseen. Onko ihan tuhoon tuomittu yritys, vai mennäänkö täysin kokeilu pohjalla että onnistuuko?
Mä olen niin pahasti koukussa tohon the simsiin etten linuxiin vaihdon takia haluaisi lopettaa sen pelaamista, mutta alan olla kyllästynyt windowsiin ja tolle koneelle sais pian tehdä jotain kun en win10:kään halua ja raudaltaan se menee vielä hyvin vuosia eteenpäin.
Linux-käyttöjärjestelmä ei ole mikään Windows-pelien alusta, vaikka sillä saakin joitakin Windows-pelejä toimimaan.
Wine on ohjelma, jolla joitakin Windows-ohjelmia voi pyöritellä. (Wine on asennettavissa lähes jokaiseen Linux-jakeluun.) https://www.linux.fi/wiki/Wine
Nykyisin on myös käytettävissä steam, mutta sekin vaatii pientä tutustumista aiheeseen. https://www.linux.fi/wiki/Steam
Mutta lähtökohtana - jos koneen keskeinen käyttötarkoitus on pelailla Windows-pelejä - käytä käyttöjärjestelmää, johon ko. pelit on tarkoitettu.
Tää on vaan niin vakavasti harkinnassa siirtyä tämänkin koneen osalta linuxiin, oon nyt win koneella ja oon viimeset ööh 3 tuntia vääntäny eri asioiden kanssa tän koneen kanssa. Tietty jotkin asiat ON helpompia windowsilla mut linux on jotenki sellanen et rakastuin siihe ekasta päivästä lähtien.
Toi pelijuttu vaan mietityttää kun niihin on tullut hassattua varmaan sellanen 500e rahaa ja kun noi pelit vaatii rekisteröitymisen niitä ei periaattees voi myydä eteenpäinkään. Tai jos myy, niin kaikkia ominaisuuksia ei voi käyttää…
Yks vaihtoehto olis tietty säästää osa windowsina, mut miten? Tää koneparka kun on sellanen, et menin tyhmyyksissäni käyttää sen lisenssiä kerran liikaa jolloin jos joudun vielä kerran käyttää sitä se ei mee läpi asennusvaiheessa vaan joutuu järjettömiin kikkaloisiin. Joten jos tän haluis asentaa rinnan win/linux joutuis kikkaloimaan. En tiedä onnistuisko jos nappais ton C-aseman veke kun selvittäis mikä levy se on ja kattois ettei asentais vahingossakaan erilliselle varmuuskopioasemalle jolloin jäis vielä yks kovalevy käyttöön. Mut en tiiä yhtään miten tää on rakennettu et onko piuhalla vai telakalla nää asemat. Jolloin aina kun haluis vaihtaa win/linux sais kytkee kovoja kiinni/irti. Täytyis melkein ottaa kuva kun keksis miten kun on vähän hankals paikas noi kovalevyt tuol konees. Jos tänne saa kuvia laittaa?
Linuxilla vaan asiat tehdään vähän erilaisimmin. Siksi tykästyin tähän heti.
Itsekin ostanut aikoinaan paljon pelejä. Vois melkein sanoa pelikeräilijäksi. Kuitenkin pelkästään yli 10 vuotta linuxia käyttänyt, eikä sen aikana ole enää Windowsia ole ollut. Eikä tule. Pelaan Linuxilla melkein päivittäin Eilenkin Borderlands 2 useita tunteja. Itselläni suurin osa nykyisistä peleistä on Steamin kautta ostettu, joten useasta ostamastani pelistä löytyy natiivi versio linuxille. Sen kun vaan asentaa. Steamin politiikkahan on se että jos olet joskus ostanut esimerkiksi vain Windowsille olevan pelin ja siitä julkaistaan joskus Mac os / Linux versio. Sinun ei tarvitse tehdä uutta ostoa vaan se vanha käy.
Osasta pelejä niin ei ole, mutta ei se mua haittaa. Ainahan voi kokeilla saisiko sen toimimaan Winellä (tai playonlinux softalla).
Nykyään olen huomannut että olen ostanut pelejä linuxille enemmän kuin koskaan kun olen omistanut Windowsin. :D:D
" Yks vaihtoehto olis tietty säästää osa windowsina, mut miten? "
Tein aikoinaan itse näin. Ostin uuden kovalevyn. Tai hankin käytetyn kaverilta tms. Ja asensin linuxin siihen ja säästin sen vanhan jos joskus haluaisin palata takaisin Windowsin pariin. Sitä päivää ei ole vieläkään tullut, joten levystä on tehty varmaan varmuuskopio levy.
ps. hyllyssäni on useita satoja pelien cd ja DVD-levyjä, mutta koneessani ole mitään cd/DVD-asemaa,
Päätöksiä koneen suhteen tulossa, todennäköisesti ensi viikonlopun jälkeen siitä tulee kuin tuleekin linux ja pääsen koittamaan toimiiko noi pelit kuinka linuxilla. Jos ei toimi, pistän ystävälle eteenpäin, pelatkoon se kun sillä windows. Eihän noita oo ku puolen metrin pinkka yhteensä kaikkia kolmea peliä kun otetaan mukaan kaikki lisäosat… Pikkusenhan se tietty tulee harmittaa kun jos noi pelit ei toimikkaan linuxilla, mut sit ei vaan voi mitään. Sit pelataan sitä mitä voi tai ollaan kokonaan pelaamatta. Pelikoneeksihan toi on rakennettu alunperin.
Itselläni on käytössä pöytäkone, joka on rakennettu pelkästään linux pelikäyttöön. Itse kasattu ja päivetty paketti,Teen kylläkin sillä myös kaiken muunkin. Jos koneessasi on tehoja niin ei välttämättä kannata vielä Windowsille tarkoitettuja levyjä hävittää. Kun suurimman osan saat aivan varmasti Playonlinux (wine) softalla käyttöön. Itsekin olen sillä paljon värkännyt. Jopa tehnyt ihan asennusohjelmia ja jakenut niitä muiden käyttöön. Konekokoonpanoani voi tutkia My Game Computer Hardware spec. · GitHub täältä jos kiinnostaa.
Luulisin että tehojen puolesta koneeni jaksaisi pyörittää pelejä, kuten on nytkin jaksanut. AMD Phenom jotain prossuna siinä muistaakseni oli, Ja Asuksen joku eah jotain näytönohjainkin. Että niiden puolesta tuskin jää kiinni siitä pyöriikö pelit. Se pieni mutta tuleekin siinä saako niitä toimimaan sitten linuxissa, onko mulla taitoa asentaa niitä.
Vähän on kokemusta, koeasensinhan minä tähän linuxläppäriin jo Sporen, toimi Maten 18 versiossa muttei sitten askel alaspäin enää (17.3 versiossa) kun jouduin syystä sun toisesta siihen palaamaan. Tai sitten en vaan osannut, tai ei riittänyt hermot. Mutta se on tarina erikseen, tää läppäri nyt on muutenkin niin susi kapistus.
Vaikka kone onkin jo aika vanha on se yhä tehokas ja hyväkuntoinen.