Wlan on ja pysyy

Olen asentanut Ubuntun 8. jotakin, ei siis ihan uusi, levylta vanhalle Asus kannettavalle. Olen sitä veivaillut, mutta en mene verkkoon, ennen kun olen varma, että se toimii. Olisi siis tarkoitus laittaa se Lan yhteydellä verkkoon. Lähiverkkoon voi kytkeytyä automaattisesti, mutta…Wlan valo palaa ja vaikka poistan asetukset, niin kun suljen koneen, niin ne on taas päällä. Tarvitsisin Wlan boxin ko? Jos laitan toisen koneen piuhaan Lan verkkoon, niin Wlan boxilla ilmeisesti pääsen kirjautumaan vanhalle koneelle, jossa on se Ubuntu. Kun on jo vaikeeta Ubutun opettelu, niin nyt sitten vielä verkkorumbaa. Tietääkö kukaan saako sen Wlanin yleensä pois ja miten? Olen poistellut kaikki Bluetooth kohdat ja entistä Fn+F2 komentoa jolla sen ennen sai pois ja päälle, kone ei tottele.

Klikkaa sitä verkon kuvaketta oikealla ja poista ruksi Ota langaton käyttöön. Joku voisi tietysti kertoa miten tuon saa käyttöön, joka käynnistyksessä niin ei tarvitse erikseen laittaa, jos sille ei kerta ole normaalisti tarvetta.

Se langaton ei itsessään vaikuta mitenkään siihen langalliseen yhteyteen ja noin vaan ei kukaan pääse kirjautumaan koneellesi sen langattoman kautta. Kyllä se vaatii sen, että itse laitat sen kirjautumisen toimimaan. Pitää olla yhdistetty johonkin verkkoon tai olla oma verkko (adhoc) ja sitten vielä joku millä kirjaudutaan.

Kannattaa myös päivittää se Ubuntu uudempaan ainakin jos se on 8.10-versio eikä 8.04 LTS (pitkän tuen versio, jota tuetaan vielä ensi vuoden huhtikuuhun).

Löysin nyt kohdan. Siellä oli kolme kohtaa, Wireless, Wired ja Poin to Poin connection. Laitoin sen Wired kohtaan. General: Host settings, Host name: oman sisäänkirjautumistunnuksen, eli xxxx-laptop. DNS oli tyhjä ja se pitäisi kai tulla automaattisesti? vai? Sitten kohtaa Host:IP Adress/Alias kohdassa on valmiina IP xxx.x.x.x ja mun sisäänkirjautumistunnus xxxx-laptop.
Onkohan nää nyt oikein? Pitää varmaan vaan laittaa piuha kiinni koneeseen ja jos Wlan valolla ei ole mitään merkitystä, niin palakoon sitten omia aikojaan. Ai niin, jos siis haluan ottaa Wlanin käyttöön niin muutan silloin asetuksia Wireless kohtaan.
Kiitti edellisestä vastuksesta. Olen pariviikkoa kokeillut kaikkea koneella ja lukenut ohjeita, ihan vaan, että saa nyt ensin edes tuntumaa Linuxiin.

Yhdysrakenteisen (integroitu) langattoman laitteen saa pois käytöstä yleensä emolevyn biossista eli määrittelemällä ko. asia biossissa. Se, kuinka biossiin pääsee, vilahtaa konetta käynnistettäessä, ja se riippuu käytössäolevasta biosista. Ohjeet löytyvät laitteen ohjekirjasta eli manuaalista. Jos “koira on syönyt manuaalin”, voi sellaisen löytää hyvällä onnella internetistä.

Ubuntu on 8.04, eli varmaan se joka kuuluu pitkään tukeen
Olen nyt lukenut xterm:in käytön ja pääkäyttäjän oikeudet, sekä miten komennot annetaan päätteessä. Siis opettelu jatkuu. Pitääkö bioksen asetukset laittaa vikasietotilassa, vai onnistuuko se päätteeltä jollain komennolla? Jos Wlan valolla ei ole mitään merkitystä, niin ei se varmaan sitten ole kaikkein tärkein asia. Voihan sen vaihtaa myöhemmin, kun nyt ensin saa terkeimat toimimaan.

Asuksen vanha manuaali varmaan löytyy. Koiraa en omista olen enemmin kissaihmisiä, mutta koirakin menettelee.

Jatkan harjottelua ja pähkäilyä.

BIOSiin mennään heti koneen käynnistyessä, GRUB -valikon tullessa on jo myöhäistä.

ts. kun ruudulla tapahtuu jotain aivan käynnistysprosessin alussa, esim. näytetään koneen valmistajan logoa tai ruudulla juoksee lukuja, paina näppäintä jota ehdotetaan, yleensä ehdotus on joko ylä- tai alareunassa, esim. jos ruudulla lukee “Press F2 to enter Setup” paina F2, muita yleisiä ovat Delete ja Esc, jos ruudulla ei lue mitään edellä olevaa vastaavaa, kokeile eri vaihtoehtoja yksi kerrallaan, tietysti bootaten yritysten välissä.