Zorin 12.4 lite ja TP-link usb wlan sovitin

Hei, olen uusi Linux käyttäjä. Herätin henkiin vanhan xp-koneen ja asensin siihen Zorin 12.4 lite käyttiksen. Voisiko joku vääntää rautalangasta, miten saan asennettua tp-link TL-WN725N ajurit?


Tuolta löytyy ajuri linuxille, mutta miten asentaa se Zorinille?

Oletko varma, ettei mokkula toimi suoraan ilman ajurien asentamista ?

XP-koneelle voisi myös kokeilla Lubuntua, jolloin tulee kevyt työpöytä Ubuntun kohtuullisen tuoreella kernelillä.

Jos haluat asentaa Zorinille, niin kerroppas mitä antaa seuraava käsky…
uname -a
Se kertoo minkä kernelin ohjeella tulee edetä.

Jos ajuri on valmiiksi asennettuna, niin iwconfig:lla näkee sen.
Siis päätteellä…
iwconfig

Zorin perustuu Ubuntu-jakeluun, joten hyvinkin mahdollista, että Ubuntu-ohjeet toimisivat myös suoraa Zorinissa.
Purettuasi ajuri-tiedoston (unzip) löytyy Asennusohjeet.
Mutta kuten jo Peran jo vihjaisi, voi laite toimia ilman ajurin kääntämistä ja asentamista. Tuki siis voi jo olla Linux-kernelissä.
TP:n asennusohjeet kyllä löytyvät myös weppisivuilta:


Myös youtube:sta löytyi hauskaa ohjeistusta :wink:

Kannattaa myös katsoa mitä komento lsusb antaa. Voit kopioida komentojen tulostukset suoraan tänne foorumille, niin voidaan katsoa mitä pitää tehdä.

Tarvitset komentoriviä komentojen suorittamiseen, wikistä löytyy ohjeet sen käyttöön:
https://www.linux.fi/wiki/Komentorivin_perusteet

Vaikuttaa nyt Ask Ubuntun perusteella vähän siltä, että siinä pitää tosiaan itse kääntää lähdekoodista ajurit laitteelle. Ainakin Ubuntu 18.04 -versiossa ne on vielä käyttäjien viestien perusteella pitänyt kääntää itse.