CentOS vanhemmille koneille?

Jatkoa ketjulle CentOS 7:

Tästä tuli mieleen onko CentOSista olemassa vanhemmille koneille sopivia rinnakkaisjakeluja? Täällä olisi yksi pöytäkone vuodelta 2006 (64-bittinen) ja CentOS ei tunnistanut sen verkkokorttia.

Minulla on sellainen käsitys, että RHEL (ja siksi myös CentOS) poistelee ajureita vanhemmille laitteille ja kysymykseni siis on onko jokin muu 10 vuotta tuettu jakelu, joka ei näin tekisi?

En ole kyllä kuullut että ne poistaisi ajureita, mutta ELReposta saa uusimmat mainlinen vanilla-kernelit jos niitä haluaa. Eikö se CentOS näe ollenkaan sitä korttia vai puuttuuko sieltä vaan se ajuri?

Ei taida muita jakeluita olla jotka tarjoaisi 10 vuoden tukiaikaa RHEL:n lisäksi kuin SLES/SLED, jotka on kuitenkin maksullisia.
https://www.suse.com/support/policy.html

En mennyt asennusta pidemmälle, koska verkkokorttia ei näkynyt ollenkaan. Fedoralla taas ei ollut mitään ongelmia ja kun kone on vuosimallia 2006 ajureiden pitäisi olla olemassa.

En nyt löydä lähdettä RHELin ajureiden poistamiselle, mutta jostakin olen varmasti lukenut, että ne poistavat vanhojen laitteiden ajureita, koska eivät yritykset niitä käytä.

Fedoran siis yritin asentaa CentOSin jälkeen ja se havaitsi verkkokortin, mutta asensi grubin jotenkin hassusti viitaten olemattomiin osioihin (/dev/sda, kun taas koneessa on vain USB-levy, joka on yleensä /dev/sde, mutta vaihtelee).

Debianin levy taas ei suostunut käynnistymään ollenkaan, koska Debian on ollut jo pitkään rikki vanhemmilla laitteilla.

Tällä hetkellä kyseisellä koneella on Ubuntu MATE 14.04.x LTS.

Ehkä Ubuntun viidelläkin vuodella pärjää sitten ja Debian LTSllä olisi sama juttu, jos se suostuisi käynnistymään.

Tuli mieleen semmoinen että openSUSE muuttui tuoreimman Leap 42.1-julkaisun myötä ns. hybridiksi. Uudet openSUSE:n Leap-sarjan julkaisut perustuvat SUSE Linux Enterpriseen, mutta niihin tulee kuitenkin joitain uudempiakin juttuja, kuten KDE:n ja GNOME:n uusimmat versiot.

CentOS 7 ei muodosta Ethernet-yhteyttä automaattisesti ellei sitä itse käske tekemään niin. Olisiko se siitä voinut olla kiinni?

https://wiki.centos.org/FAQ/CentOS7#head-62d45421abea0220e3038796e3dd5315906fa493

Ei, koska asennusohjelman verkko-kohdassa CentOS vain sanoi “no network adapters detected” ja se taas olisi missä sitä käskettäisiin muodostamaan verkkoyhteys. Fedoralla taas näkyi verkkokortti.

Koneella on tällä hetkellä Ubuntu MATE 14.04.X LTS ja se ei enää ole minun murheeni muutettuani Lauttasaareen kahdensadan tai jotakin sinnepäin kilometrin päähän.