Fedora 10

Joko jollain on Fedora 10 kehitysversio käytössä? Mitä mieltä olette ja mitä pidette mielenkiintoisimpina ominaisuuksina?
http://fedoraproject.org/wiki/Releases/10/FeatureList

Itselläni käytössä kahdessa koneessa ja toimii tällä hetkellä ongelmitta. Vaikuttaa todella hyvältä tällä hetkellä, joten uskon tästä tulevan taas erinomainen julkaisu.

Uusia ominaisuuksia riittää taas, vaikkakin monet niistä on enemmän “under the hood” / admin-tasolla.
Ohjelmoijana tietysti olen iloinen Eclipse 3.4:sta ja NetBeans IDE:n lisäämisestä. Peruskäyttäjänä erityisesti GStreamer RPM-tuki ja Glitch Free PulseAudio vaikuttavat todella hyviltä parannuksilta. Echo kuvakkeet ovat vihdoinkin oletuksena käytössä ja olen itse niihin aika tyytyväinen. Monia kuvakkeita tosin vielä puuttuu, enkä itse erityisesti pidä media-soittimissa olevista kuvakkeista (play, stop, yms.).

Minulla on Rawhide ollut omalla osiollaan suunnilleen Alphan julkaisusta asti, ja aina välillä olen sitä käynyt päivittämässä.

Nuo Fedoristin mainitsemat jutut ovat tosiaan oikein kivoja, tosin Echo-kuvaketeema saattaa vielä vaihtua perinteiseen ennen julkaisua. Echo on kuitenkin nyt ainakin testaamisen vuoksi käytössä oletuksena, jotta esimerkiksi puuttuvat tai korjaamista vaativat kuvakkeet havaitaan helpommin.

KDE 4-puolelle on F10:ssa tulossa kivoja parannuksia, erityisesti kun käyttöön saadaan lisää KDE4-ohjelmia vanhempien tilalle. Vastahan Rawhidessa oli uusina ohjelmina Amarok 2:n beta, Kdepim:n KDE4-versio ja KOffice 2:n kehitysversio, mutta jälkimmäinen ainakin taidettiin käsittääkseni jo siirtää johonkin myöhempään julkaisuun. Itse kyllä toivon, että tuo Amarok pidetään matkassa.

KDE:lle Rawhidesta löytyy myös PackageKit-käyttöliittymä, vaikka Gnome-PackageKit on edelleen oletuksena KDE:ssa. Itse olen tuota KPackageKitiä nyt käyttäänyt siinä, ja ihan hyvin sekin toimii. Ihan yhtä selkeäksi käyttöliittymää ei ole saatu, ja tällä hetkellä siinä on minulla ilmennyt myös pientä ihmeellisyyttä asetusten kanssa. Välillä käy niin, että ohjelma vain ilmoittaa, että päivityksiä on ja ne asennetaan, vaikka olen asetuksista laittanut siten, että automaattisesti ei asenneta mitään.

Ok, no jouduin kyllä eilen toteamaan sitten itsekin että vaativat ehkä vielä vähän kehittämistä. Ainakin AbiWordissa olleet kuvakkeet olivat todella epäselvät. Osan kuvakkeista kontrasti on myös hieman kehno. Mutta ei se mitään. Täytyy käydä antamassa palautetta kuvakkeista.

Itse odotellut, että KDevelopista tulisi 4.x sarjalainen mukaan. Tämä tapahtuu toivottavasti viimeistään Fedora 11 aikoihin. Vaikka en normaalisti KDE:tä käytäkään on 4.x sarja herättänyt mielenkiintoa ja tekisi mieli hieman koittaa sille myös ohjelmoida jotain. No toki ohjelmointi onnistuu ilman IDEäkin, mutta ihan vain testin vuoksi olisi hauska samalla nähdä, että miten hyvä IDE on.

Asensin eilen 10-Beta (Live) x86_64 -version F9 x86_64 -version päälle. Lähinnä kokeilutarkoituksissa. Päivityksiä tulikin melkoisesti (kuten pitikin).
BTW. Oikeasti käytössä on F9 32-bittisenä, jonka olen päivittänyt viimeksi yum:lla F8 versiosta (Käytössä ovat olleet kaikki Fedora-versiot, ja ennen sitä useat RH:t). Tuo viritys toimii erinomaisesti, mutta en osaa sanoa, onko jakeluni kuinka “oikeaoppinen” F9.

Kun 10 julkaistaan, julkaistaan myös uusi repo, joka korvaa Livnan…

Nyt on julkaistu ensimmäiset Fedora 10 Snapshot -livelevyt. Nämä ovat siis vielä betaakin uudempia kokeiluversioita. Jos haluaa testata live-cd:tä tai asentaa Fedora 10:n live-cd:ltä jo nyt, niin kannattaa varmaankin ladata Snapshot eikä enää Betaa. DVD-versioita ei ole tehty. Torrent-lataukset täältä: http://torrent.fedoraproject.org/

Aika uunituoreet julkaisut, sillä yksi seedaaja vasta :slight_smile:

Voisinkin tässä lauantai-illan ratoksi kokeilla tätä.

[EDIT]
Noin 30 lataajaa + minä 74.1% kohdalla… Arvioitu aika 6 tuntia, no, kattellaan sitten huomenissa :slight_smile:

Nyt olisi Fedora 10 Snapshot 3 tarjolla, http://torrent.fedoraproject.org/. Asennus-DVD ja asennus-CD-setti ovat myös siellä. Live-CD:n lataajien kannattaa huomata, että oletus-livelevy (eli Gnome-versio) on hieman yli 700 megaa kooltaan, siitä saattaa tulla ongelmia CD-poltossa, yleensä varmaankaan ei.

Phoronix: Fedora 10 Prepares For Development Freeze. Toisella sivulla myös video uudesta Plymouth-käynnistysruudusta siinä tapauksessa, että näytönohjaimen ajureissa on ns. Kernel-based mode setting -tuki

KMS vaikuttaisi tekevän saman kuin framebuffer, mutta joustavammin.

Ylläolevan linkin virtuaalikonsolinvaihtovideosta tulee mieleen Mandrake 10.0, missä “tekstitilan” resoluutiota oli nostettu hivenen ja laitettu taustalle valkokeltainen tähtilogo. :wink:

Itse taidan kyllä jatkossakin pysytellä aidossa 23x80-tekstitilassa perinteisellä fontilla (ei mitään Ubuntu-tyyppisiä “moderneja” fontteja). Myös käynnistyksessä on kiva, jos näkee mitä tapahtuu, eikä ruudulla ole pelkkää logoa ja edistymispalkkia. Vanhassa RHGB:ssa on hyvä, kun yhdellä klikkauksella saa kaikki viestit näkyviin.

KMS ja konsolifonttiviritykset ovat toisaalta kätevä juttu, jos halutaan pyrkiä Linuxin musta ruutu -imagosta eroon. Näyttääpähän ainakin erilaiselta kuin DOS. :slight_smile:

Tässä mielenkiintoista asiaa Plymouthista: Interview: Fedora 10’s Better Startup

Videoita ja tietoa Plymouthin eri teemoista

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=fedora_plymouth

[quote=“Mippe, post:12, topic:375”]Videoita ja tietoa Plymouthin eri teemoista

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=fedora_plymouth[/quote]

Erityisesti toi Solar-plugin näyttää oikein hienolta, ihan mukava lisä Linuxin graafisiin boot-vaihtoehtoihin tämä Plymouth. Harmi sinänsä että Fedora 10:n julkaisun aikaan KMS-tuki on vain muutamilla Radeon-malleilla, mutta ehkäpä tilanne tästä ajan kanssa paranee.

Aika yllättävä muutos noihin virtuaaliterminaaleihin näkyisi olevan tuloillaan Fedora 10:een. X:n käyttämä virtuaaliterminaali vaihtuu seitsemännestä terminaalista ensimmäiseen. Tällä saadaan mahdollisesti nopeutettua koneen käynnistymistä jopa sekunneilla, mutta samalla osa käyttäjistä joutuu tottumaan siihen, että ensimmäiseseen virtuaaliterminaaliin vaihtaminen esim. ctrl+alt+f1:a painamalla ei tarjoakaan mahdollisuutta käyttää tietokonetta tekstitilassa. Toinen terminaali kuitenkin ilmeisesti pysyy jatkossakin tekstipäätteenä.

Minusta tuo on ihan ok muutos, sillä mitään teknistä syytä X:n pitämiseen nimenomaan seitsemännessä terminaalissa ei ole. Monelle tuota postituslistaa käyttävälle muutos vaikuttaa kuitenkin liikaa perinteiden vastaiselta.

Itse pidän Fedorassa nimenomaan siitä, ettei anneta historian painolastin liikaa hidastaa kehitystä. Monet tuolla postituslistallakin kyllä moittivat Fedoraa windowsmaisuudesta ja yhden työpöytäkäyttäjän järjestelmän tarpeiden liiasta huomioimisesta, mutta kyllä minusta suunta on tähän asti ollut oikein hyvä. Kaikki vanhat Unix-perinteet eivät kuitenkaan ole niitä kaikkein kätevimpiä tapoja hoitaa asioita.

Pääongelma lienee se, että netti on täynnä ohjeita, joissa X:n kerrotaan löytyvän juuri sieltä VT7:stä. Toisaalta useimmat kyllä pienen kokeilun jälkeen huomaavat, miten asia on.

Ja niillä, joilla VT7 on 20 vuoden käytön jälkeen verissä, osaavat taatusti siirtää X:n takaisin vanhalle paikalleen.

Eli eiköhän tuo ole ihan OK uudistus.

Itse huomasin tuon rawhiden asennettuani, enkä näe tuossa mitään suurta ongelmaa. No osa webistä löytyvistä ohjeista hajoaa, mutta ne jotka ylipäätänsä tarvitsevat siirtyä X -> VT ovat jo sen verran kokeneempia käyttäjiä suurin osa, ettei ohjeissa tuollainen “rikkoontumisen” luulisi paljoa häiritsevän. Tiedä sitten voiko vaikuttaa joihinkin skripteihin tai vastaavaa.

Olen kyllä samaa mieltä siinä, ettei Fedoran pidä kangistua vanhaan, jos parempaan on mahdollisuus kehittyä. Ehkä tuolla VT7 oli aikanaan hyvät perustelut, mutta tiedä sitten päteekö sama perustelu tänä päivänä. No jos tästä nyt tulee liian suuri issue, niin eiköhän asia koiteta ratkaista sitten jollain muulla tavoin.

Phoronix vertailee Fedora 7:aa - 10:iä ja Ubuntuja keskenään suorituskyvyssä. Hankalahan tuosta nyt oikeastaan on mitään laajempia johtopäätöksiä vetää, itse huomasin, että multimediaan liittyvissä toimenpiteissä 2007-Ubuntut ovat olleet poikkeuksellisen nopeita, Fedorat näyttäisivät olevan suunnilleen samalla tasolla kuin 2008-Ubuntut. Fedora on selkeästi nopeampi käännöksissä, mutta Ubuntu taitaa olla nopeampi IO:ssa.

[quote=“vpv, post:17, topic:375”]Phoronix vertailee Fedora 7:aa - 10:iä ja Ubuntuja keskenään suorituskyvyssä. Hankalahan tuosta nyt oikeastaan on mitään laajempia johtopäätöksiä vetää, itse huomasin, että multimediaan liittyvissä toimenpiteissä 2007-Ubuntut ovat olleet poikkeuksellisen nopeita, Fedorat näyttäisivät olevan suunnilleen samalla tasolla kuin 2008-Ubuntut. Fedora on selkeästi nopeampi käännöksissä, mutta Ubuntu taitaa olla nopeampi IO:ssa.[/quote]Tälläiset testit ovat juuri sitä mitä kehittäjät kaipaavat, tietävät mihin osa-alueisiin tulee panostaa enemmän resursseja.

( http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=fedora_test_2008&num=8 Mitä ihmettä on tapahtunut 7.04 -> 8.04? )

Ihan mielenkiintoisia käppyröitä. Varsinkin tosiaan tuon 7.04 tulokset ovat aika erikoisia. Olisi mielenkiintoista kuulla mitä kehittäjät tuosta ajattelevat.
Näin äkkiseltään voisi epäillä, että esimerkiksi kernelin uusi CFS prosessi-skeduleri voisi olla yksi syyllinen. Tuo oli käytössä jo Fedora 8:ssa ja tuli käyttöön Ubuntu 8.04:ssa. Ubuntu 7.04 käytti vielä vanhempaa skeduleria.

Edit: Uh, kappas on tuolla joissain testeissä myös Fedora 7, joten tuskin johtuu skeduleristakaan.

Edit #2: Fedora 7 taitaa viimeisimmissä kerneleissä käyttää myös tuota CFS skeduleria, joten saattaa sittenkin olla syyllinen. Muistelen vain, että LKML:ssä oli usein kuitenkin CFS:n liittyviä regressioita eri benchmarkeissa. Toivottavasti tähän tulee jotain kommenttia tosiaan kehittäjien suunnalta, koska asia rupesi kiinnostamaan.

Fedora 10 Preview Release on ilmestynyt, haettavissa täältä.