Mistä työpöytäympäristöstä pidät eniten?

No, mitäs olette mieltä?

Tästä onkin taitettu peistä jo varmaan melkein kaikilla mahdollisilla Linux-aiheisilla keskustelualueilla, mutta mikäpä siinä. Suosittu puheenaihe tuntuu olevan.

Itse pidän kaikista noista kolmesta isosta melko paljon, mutta tällä hetkellä Gnome näyttäisi vastaavan tarpeitani parhaiten. KDE on jonkin verran enemmän “tiellä”, mutta vastineeksi siinä kyllä on joitain ihan kivoja ohjelmia.

XFCE:tä olen näistä käytellyt varmaan vähiten, mutta ehkä sitäkin taas joskus voisi. Gnomesta pois vaihtamista hidastaa tällä hetkellä pahiten Epiphany-selain, johon olen aika kovasti tykästynyt, mutta jonka kirjanmerkkisysteemin omalaatuisuus hieman hankaloittaa kirjanmerkkien siirtoa muihin selaimiin.

Gnome selkeä ykkönen. Olen kyllä asentanut kde:n ja xfce:n muutamaankin otteeseen mutta en yksinkertaisesti pidä niistä.

KDE on ykkös työpöytä minkä käytän aina. Gnomea ja muut kevyet työpöytäympäristöt käytän harvoin.

KDE on kyllä ehdottomasti paras, GNOMEa kerran Ubuntun kanssa käyttänyt mutta inhotti kun kaikki hienostuneemmat säädöt oli poistettu kaikesta mahdollisesta…

Tällä hetkellä käytössäni on GNOME. Pari päivää sitten oli KDE.

KDE

En oikein tiedä.

Työpöytä-ympäristöjä lienee vain rajoitetusti. Yleisimmät Gnome/KDE/XFCE4/CDE… Mutta ikkunamanagereita sitten lisäksi monen tarpeisiin. Ehkä sivu http://xwinman.org kuvaa tuota managerien moninaisuutta.

kde

Gnome on nyt läppärissä, pöytäkoneessa on xfce4, se kun on kevyempi pyöritettävä tuolle konevanhukselle. Vois kyl testata Gnomen kun ajattelin tuon uuden (K|X)Ubuntun asentaa siihen.

Gnome

Jaa virallinen fleimiketju :slight_smile:

KDE:lle annoin ääneni. Pidän sen eri ohjelmien yhtenäisyydestä ja kommunikoinnista keskenään, sftp ja http löytyy mistä tahansa ohjelmasta (eli KIO rokkaa), jutut ovat helposti mukautettavissa ja asetukset ovat mukavan monipuoliset. DCOPilla saa ohjailtua ohjelmia näppärästi jne.

Ja tietysti KDE4(.1) vaikuttaa loistavan hienolta ja upealta.

r

Itse tykkään ehdottomasti eniten openbox-pohjaisista ratkaisuista, joten suosikkini on LXDE.

Tällähetkellä KDE 4, ennen XFCE

Nyt kun KDE 4 on tullut Fedora 9:n myötä itsellenikin tarjolle, olen siihen melko kovasti tykästynyt. Tässä ei enää ole juuri lainkaan niitä piirteitä, jotka KDE:n kolmossarjassa itseäni häiritsivät. Potentiaalia kaikenlaiseen hienoon tässä on ihan valtavasti. Bugejakin vielä toki on aika paljon, mutta se tilanne tulee varmasti paranemaan lähikuukausina.

Groklawissa oikaistiin juuri hiljattain muutamia KDE4:ään liittyviä väärinkäsityksiä. Kannattaa lukaista.

Usein tai ainakin toisinaan, tällaiset ‘väärinkäsitykset’ ovat 'kilpailijaleirin tai muunmielisten tahallisiakin provokaatioita - selvää kiusantekoa ja kampittamista.

Vaikka mitä sanotaan, niin kyll esim eri distroilla on omat äänekkäät kannattajajoukkonsa ja aivan samoin barrikaadinlle nousevat kovinkin herkästi esim Gnomen kannattajat, kun KDE on saamassa enemmän julkisuutta

Reviiriajattelu on vahvaa, vaikk kaikki eivät sitä myöntäisikään.

Ja onhan toki silkkaa ymmärtämättömyyttäkin ja tuskastumista, kun kerrotut hienoudet ei heti olleetkaan valmiina. Odottavan aika käy pitkäksi. (heh, heh - pitkällään odottaminen - varsinkin silmät kiinni ollessa - sujuukin jopa huomaamatta :wink: )

olen alusta asti pitänyt KDE:stä enemmän kuin Gnomesta (XFCE saa painua sinne minne aurinko ei paista), mutta on siinäkin puolensa, koska Gnome jättää distron suunnittelijoille vähemmän “tulkinnan varaa” sen suhteen mihin mikäkin laitetaan, jos vain Nautiluksen voisi korvata Konquerorilla (soveltuu paremmin tarpeisiini), ja kaikille työtiloille voisi määrittää omat taustakuvat, saattaisin sietää Gnomea huomattavasti paremmin.

KDE on myös täällä työpöytäympäristönä. Meikäläinen ei jotenkaan vaan tykkää tuosta Gnomesta. KDE 3.5.9 käytössä, päivittänee sitten jossakin vaiheessa tuohon 4-versioon.

EDIT: Vedetääs sen verran takaisin, että tänään kokeilin xfce:tä, ja kyllä tätä käyttää varsin mielellään. Toimii jouhevammin kuin KDE ja näyttää paremmalta kuin Fluxbox.