Mistä työpöytäympäristöstä pidät eniten?

Minulla on ollut mikrossa Ubuntu työpöydät Gnome, Kde 3.5 ja Xfce4. Xfce:ssä toimi hyvin kde- ja gnomeohjelmat, joten miksi hankalammat työpöydät? Koska Kde 3.5 ympäristössä esimerkiksi valokuvien hallinta on kätevintä.

Nyt on Suse 11 Kde4, Kde3.5 ja Xfce4. Lisäksi toisena linuxina Xubuntu (Xfce4) 8.41. Jos vain surfailen netissä on Xfce4 (Suse tai Xubuntu) kätevin ja toki pikkuisen nopeampi ympäristö.

Kde 3.5 ympäristöistä on minulla myös tosi huonoja kokemuksia. “Kio-orjat” sotkee ja sotkeutuu. Kun ohjelman vaikkapa Firefoxin tai Open Office Writerin yrittää käynnistää, mini-ikoni pyörii pitkään mutta sovellus ei käynnisty. Mutta nyt Suse 11:ta ja Mandriva 2008 Springissä Kde’t pelaavat hyvin. Susen Kde4 on “pikkuinen ihme”, nopea ja melkein vakaa.

kde:lle ääni jos koneessa riittää tehoa, mattimeikäläiselle gnome ensialkuun suomennettuna toki.
Vanhempaan koneeseen xfce jos tarvitsee vaan firefoxia ja sähköpostia, kenties open officea.
Itse käytän tällä hetkellä kde:n uusinta betaa mitä ubuntulle on tarjolla, olikohan se nyt 4.1rcxx tai jtn…
vaiktutaa kivalta ja on ihan toimivan olonen käyttää…

[quote=“petro_din, post:22, topic:137”]kde:lle ääni jos koneessa riittää tehoa, mattimeikäläiselle gnome ensialkuun suomennettuna toki.
Vanhempaan koneeseen xfce jos tarvitsee vaan firefoxia ja sähköpostia, kenties open officea.
Itse käytän tällä hetkellä kde:n uusinta betaa mitä ubuntulle on tarjolla, olikohan se nyt 4.1rcxx tai jtn…
vaiktutaa kivalta ja on ihan toimivan olonen käyttää…[/quote]

Jos Openofficea ajelee, ei liene suurempaa merkitystä mitä työpöytää käyttää. Pahempaa läskisoftaa on vaikea löytää…

KDE 4.1:n lopullinen versiokin on muuten julkaistu: http://www.kde.org/announcements/4.1/

KDE 3.5. Nelosversiosta en tiedä.

KDE. Tällähetkellä openSUSEssa ihan vaan vaihtelun vuoksi.

By the way, olen uusi täällä, terve vaan kaikille.

gnome

KDE 3.5.10 tällä hetkellä. Vaihdan luultavasti 4.2 ensi vuonna.

Jos KDE ei pyöri kunnolla, niin kakkosvaihtoehto on Fluxbox.

LXDE on hyvä jos tarvitaan keveyttä, mutta muuten se ei ole muita parempi.

Mielestäni KDE on matkinut myös windowsin huonot puolet itseensä, joten siinä ei ole innovatiivisuutta, eikä täten käytettävyyskään ole kovin hyvä. Sekava tekele kiteytettynä. KDE sisältää tosin monia loistavia softia, kuten amarok, k3b, jne.

Xfce:tä en ole paljoa käyttänyt, vaan kokeilin sitä, kun sen piti olla niin kevyt. Ja paskat, sehän on ihan yhtä raskas kuin gnome.

Kuvittelenko, vai onko gnome keventynyt sitten viime näkemän? Gentoossa ainakin vaikutti nopeammalta kuin aikaisemmin. Tämä on kyllä käyttöliittymältään suosikki näistä täydellisistä työpöytäympäristöistä. Selkeä, sekä uusia ideoita ja todella helppo. Miinuksena aika huonot konfigurointi-systeemit. Liian pelkistettyjä.

Tällä hetkellä omalla koneella Openbox, ipager, adesklet-kello, (modattu)fspanel sekä joku en muista nyt minkä niminen, mutta openboxin systray. Muutoslistalla adeskletti helkkariin, kun syö prosentin tehoista, ja fspanelin sorsien muokkaaminen niin, että siihen tulee amiga-tyylinen oikealla napilla aukeava pikakäynnistys-valikko. Fspaneliin mahdollisesti tuo kello tuon adeskletin sijaan.

xmonad on käytössä ja olen ollut tyytyväinen. Loistava peli.

xmonad onkin ikkunamanageri, ei työpöytäympäristö:) Eipä siinä mitään, suurimmat innovaatiot kuitenkin on jossain muualla kuin työpöytäympäristöissä.

Gnomella menty jokunen vuosi. Piti oikein testata tuota xmonadia mukavan tuntuinen kunhan noi näppäin komennot jaa joten kuten selkärankaan :slight_smile:

oisin kyllä minäkin kertonut pitäväni eniten KDE 4.x:stä, mutt en ilmeisesti osannut käyttää ‘äänestyskonettasi’ oikein… Onko se saatu eduskuntavaaleissa hylättynä TietoEnatorilta?

KDE 4.1.3 ja sen Eleganssi-liittymä parine plasmoideineen on todella tyylikäs ja harmooninen etenkin väreiltään ja läpikuultavuudeltaan opeSuse 11.1:ssä :slight_smile:

[quote=“nakki, post:32, topic:137”]oisin kyllä minäkin kertonut pitäväni eniten KDE 4.x:stä, mutt en ilmeisesti osannut käyttää ‘äänestyskonettasi’ oikein… Onko se saatu eduskuntavaaleissa hylättynä TietoEnatorilta?

KDE 4.1.3 ja sen Eleganssi-liittymä parine plasmoideineen on todella tyylikäs ja harmooninen etenkin väreiltään ja läpikuultavuudeltaan opeSuse 11.1:ssä :)[/quote]

KDE 4.2 voisi ehkä olla käytettävä, ennen sitä ajan KDE 3.5.X:lla. Ei siinä mitään valittamista ole,
4.1.X näyttää liikaa Vistalta.


Eero

KDE 4.2 beta2:lla menty nyt kotva, näyttää paremmalta kuin tuo 4.1.3 ja säätömahdollisuuksia on hieman enemmän. Aina välillä sekin ilmoittaa plasma workspacen (vai mikä se nyt oli ;)) ongelmista mutta palautuu lähes heti virheestä. Kyllä mä tällä pärjään ihan hyvin :slight_smile:

Tekisi mieli itsekkin kokeilla, mikä distro sinulla on ja mistä asensit kde 4.2beta:n?


Eero

[quote=“eero, post:35, topic:137”][quote author=masa link=topic=110.msg2520#msg2520 date=1230811257]
KDE 4.2 beta2:lla menty nyt kotva, näyttää paremmalta kuin tuo 4.1.3 ja säätömahdollisuuksia on hieman enemmän. Aina välillä sekin ilmoittaa plasma workspacen (vai mikä se nyt oli ;)) ongelmista mutta palautuu lähes heti virheestä. Kyllä mä tällä pärjään ihan hyvin :slight_smile:
[/quote]

Tekisi mieli itsekkin kokeilla, mikä distro sinulla on ja mistä asensit kde 4.2beta:n?


Eero[/quote]

Ubuntua ajelen. http://kde.org/announcements/announce-4.2-beta2.php löytyy lista ominaisuuksista ja alempaa otsikon “Installing KDE 4.2 Beta 2 Binary Packages” alla löytyy linkki sorsiin ja binäärit löytyy fedoralle, openSUSElle ja ubuntulle.

KDE on paras!!!

Kde on paras niille jotka ovat tottuneet windowsiin. Itse en pidä kde:n epäselkeydestä verrattuna vaikkapa gnomeen. Koko start-valikko-idea on mielestäni typerin yleisesti hyväksytty käyttöliittymä. Yleisimmin käytetty funktio, eli ohjelmien käynnistys, piilotetaan useamman mutkan taakse. Työpöydän kuvakkeet taas menevät nopeasti sekaisin, eikä siihen saa ihan niin hyvää käyttöliittymää kuin kunnon valikoihin, joten sekään ei ihan toimi. Työpöytä sitäpaitsi on normaalisti ikkunoiden takana, joten sen käytettävyys on hieman niin ja näin. Useimpiin pikakäynnistys-systeemeihin ei myöskään saa järkevästi kuin ihan pari ohjelmaa, joten sekään ei ihan toimi.

Gnomessa on myös ehkä hieman turhaan ohjelmat vain yhteen valikkoon laitettu, jossa on alivalikoita. Tosin softien käynnistäminen on suhteellisen nopeaa, kun valikot on hyvin organisoitu, ja turha roska jätetty pois.

Tulee aika vähän nykyään käytettyä tuota windowsia, mutta ihmettelen, että miten pitkälle microsoft vielä aikoo mennä wizard-ajattelutavan kanssa. Nykyään ohjauspaneelinkin käyttäminen on wizardisoitu, eli yhden asian säätämiseen pitää klikkailla useita kertoja ennen kuin pääsee valikkoon mistä sitä asiaa pääsee säätämään.

[quote=“ilborg, post:38, topic:137”]Kde on paras niille jotka ovat tottuneet windowsiin. Itse en pidä kde:n epäselkeydestä verrattuna vaikkapa gnomeen. Koko start-valikko-idea on mielestäni typerin yleisesti hyväksytty käyttöliittymä. Yleisimmin käytetty funktio, eli ohjelmien käynnistys, piilotetaan useamman mutkan taakse. Työpöydän kuvakkeet taas menevät nopeasti sekaisin, eikä siihen saa ihan niin hyvää käyttöliittymää kuin kunnon valikoihin, joten sekään ei ihan toimi. Työpöytä sitäpaitsi on normaalisti ikkunoiden takana, joten sen käytettävyys on hieman niin ja näin. Useimpiin pikakäynnistys-systeemeihin ei myöskään saa järkevästi kuin ihan pari ohjelmaa, joten sekään ei ihan toimi.

Gnomessa on myös ehkä hieman turhaan ohjelmat vain yhteen valikkoon laitettu, jossa on alivalikoita. Tosin softien käynnistäminen on suhteellisen nopeaa, kun valikot on hyvin organisoitu, ja turha roska jätetty pois.

Tulee aika vähän nykyään käytettyä tuota windowsia, mutta ihmettelen, että miten pitkälle microsoft vielä aikoo mennä wizard-ajattelutavan kanssa. Nykyään ohjauspaneelinkin käyttäminen on wizardisoitu, eli yhden asian säätämiseen pitää klikkailla useita kertoja ennen kuin pääsee valikkoon mistä sitä asiaa pääsee säätämään.[/quote]

Itse tykkään kioslave ja fish://, smb:// , sftp:// toteutuksista konquerorissa.
Gnomen nautiluksissa ne ovat kömpelöjä.


Eero

KDE:n hyvänä puolena on muokattavuus; hieman Windowsilta haiskahtavan oletuskäyttöliittymän saa halutessaan muokattua joksikin ihan muuksi.

Lisäksi KDE-ohjelmistot ovat melko lailla “tyhmentämättömiä”, eli niistä löytyy kaikki ne ominaisuudet, joita kehittäjien on tehnyt mieli sinne lisätä.