Paras Linux

Kokeilin ensin uusinta Fedora versiota (11) mutta ei toiminut minulla kunnolla. Siirryin 10 versioon ja ei moitteen sijaa, kaikki toimii mitä tarvitsen. Kohtapuoleen yritän asentaa sen käyttökoneelle Ubuntun kaveriksi samalle levylle. Toisella levyllä on XP. Hirvittää vain Grubin onnistuminen. Olen ymmärtänyt, että jos Ubuntun asentaa viimeiseksi, se osaa tehdä asennuksen yhteydessä ilman eri toimenpiteitä toimivan Grubin niin, että minkä hyvänsä kolmesta käyttöjärjestelmästä voi halutessaan käynnistää. Ei tekisi mieli tämän takia poistaa (ja asentaa uudestaan) hyvin toimivaa Ubuntua.

Tällä hetkellä sanoisin Mandriva… :slight_smile: Aiemmin käytin Ubuntua, sitten Linux Minttiä ja sitten Mandrivaa.

Ubutussa ja Linux Mintissä 3D-kiihdytys peleissä ei toiminut mitenkään, vaikka kuinka sääti. Mutta nyt Mandriva 2009.1:ssä se toimii ;D Lisäksi Mandriva Linuxin ohjauskeskus miellytti.

Kaikkiaan Mandriva vaikutti edellisiin distroihin verrattuna paljon paremmalle… Vaikea perustella tarkemmin. Tämä jakelu vain kolahti kohilleen. :wink:

Kolmella käyttöjärjestelmällä en on ole kokeillut, mutta ainakin Windows 7 RC + Ubuntu yhdistelmällä toimii. ;D
Minka tahansa Linux distron asennusohjelman pitäisi osata lisätä kaikki käyttöjärjestelmät Grubin valikkoon. Toisaalta Ubuntussa minulle kävi silleen, että toisella kiintolevyllä ollut Windows XP ei tunnistunut oikein. Samalla kiintolevyllä ollessaan käyttöjärjestelmät taas tunnistautuivat oikein. Toisaalta vaikka Windows tai joku linux distroista ei ilmestyisikään Grubin valikkoon ne voi aina lisätä manuaalisesti. Vaikkapa graavisella työkalulla nimelta Kgrubeditor.

Joku viisas kertokoon lisää ::)…

Nyt on koneella sda1 levyllä openSUSE (poistin siitä XP Homen) ja sdb levyllä Ubuntu 9.04. Varsinkin Ubuntu toimii minun tarpeisiini (en pelaa) nähden hyvin. Suseen en ole oikein tottunut. Grub toimii nyt hyvin eli siitä saa valittua, kumpaa jakelua käyttää. Ubuntu on oletuksena.

Kokeilin “opettelukoneella” eli vanhemalla PC:llä lopputalvesta myös Mandrivaa ja vähän myöhemmin Fedoraa. Kumpikin olivat hyvin toimivia.

Vähätaitoiselle myös jakelujen foorumi on tärkeä. Kaikilta olen saanut apua, Suselta, Mandrivalta ja Fedoralta erityisen hyvin.