Suomalainen linuxpelaajien yhteisö - halukkaita projektiin? [LYKÄTTY]

Terve vain tännekkin, rekisteröidyin tälle foorumille nimenomaan tämän asian merkeissä.

Olen itse aikamoinen tietokonepelaaja, joka käyttää pääsääntöisesti Linuxia. Kuten tiedämme, niin Linux on kuitenkin melko aliedustettu pelimaailmassa, kun valehtelematta 99% peleistä julkaistaan vain Windowsille. Lisäksi monet (erityisesti nuoret) haluaisivat vaihtaa Linuxiin, mutta pelit ovat juuri käyttöjärjestelmävaihdon esteenä. Olen tullut siihen tulokseen, että linuxpelaajien yhteisö pitäisi olla olemassa. Kansainvälisiä (englanninkielisiä) on jo olemassa pari, mutta nyt keskityttäisiin suomalaisiin pelaajiin.

Tarkoitus olisi siis luoda sivusto, joka sisältää foorumin sekä wikin. Foorumi toimisi portaalina pelaajien välillä ja wikiin pistettäisiin kaikkea mahdollista tietoa pelaamiseen liittyen. Nämä olisivat juuri ohjeita pelien asentamiseen (natiivien sekä esim. Winellä), peliservujen asentamiseen/ylläpitämiseen sekä luonnollisesti paljon yleistietoa. Lisäksi tähän liittyisi myös uutisointi ajankohtaisista Linuxiin ja pelaamiseen liittyvistä aiheista. Ja jos resurssit tulevaisuudessa riittävät, niin mahdollisesti joitakin omia peliservereitä voitaisiin pistää pystyyn ja mahdollisesti jotakin turnausta tahi kilpailuja. Kohderyhmänä olisi aina HC-pelaajista kasuaalipelaajiin ja natiivien pelien pelaajista emulaattorilla pelaajiin sekä myös “Winettäjiin”.

Tarkalleen ottaen projekti on jo alkanut ja erän kaverini lupautui tekemään vääntämään sivut omalle palvelimelleen kun minä vastaisin itse sisällöstä, suunnittelusta ym. asioista. Homma on kuitenkin jäänyt pahasti kesken. Kaverini nimittäin wowittaa enemmän kuin elämä sallisi eikä tämän takia ole jaksanut tehdä sivuja (tai oikeastaan yhtään mitään :frowning: ) ja tämän takia olen päättänyt vetää projektin pois hänen harteiltaan kun hän ei vain jaksa tehdä mitään asian eteen. Sen takia ilmoitankin asiasta täältä, onko täällä halukkaita mukaan projektiin tekemään sivuja ja/tai osallistua sisällön tuottamiseen?

Mainittakoot, että en itse osaa koodata, joten nykyinen tapaus ei voinut edetä tavalla “jos sä et tee niin mä teen sitten yksin”. Tämän takia tarvitsisin asiantuntevaa porukkaa mukaan.

Eli onko kiinnostuneita lähtemään mukaan projektiin? Tarkemmista yksityiskohdista tietysti viestiä tähän topicciin.

Oma lehmä ojassa tietysti, mutta itse kyllä suosittelisin oman wikin sijaan kirjoittelemaan artikkeleita Linux.fihin. Meillä on täällä valmis toimittajakunta ja järjestelmät valmiina sen kun kirjoittaa artikkeleita, ja toisaalta yleisökin (tuhat päivässä) on tottunut meiltä tietoa hakemaan. Keskustelutkin sopisivat mainiosti tälle foorumille. Olet lämpimästi tervetullut mukaan foorumille vaikkapa moderaattoriksi, ja hyvien artikkeleiden kirjoitajillekin on rispektiä jaossa.

Peliohjeitahan meillä onkin jo kerätty mm. Ohjelmat Winellä-luokkaan.

Tosiaan tällaisissa projekteissa ongelmana on aina saada sisällöntuottajia ja käyttäjiä, ja Linux.fissä olisi molemmat jo valmiiksi (käyttäjiäkin kymmeniä tuhansia kuussa). Foorumiltakin löytyy jo valmiiksi Pelit-alue ja kuvailemasi artikkelit sopisivat hyvin myös Linux.fihin. Jos sinulla on ideoita wikin peliosion kehittämiseen niin mielellään niitä otetaan vastaan sisällön lisäksi.

[sub]Tietysti itsellänikin on tässä oma lehmä ojassa…[/sub]

Kävi kyllä mielessä, mutta tosiasiassa tuo olisi sitten vain wikien kirjoittelua - ei selkeätä pelaajayhteisöä. Kuten ekassa viestissä sanoin, niin tarkoitus olisi tehdä muitakin juttuja kuin pelkkiä wikiartikkeleita.

Mitäs jos kasaat yhteisön erikseen ja kirjoittelette sitten juttuja tänne, niin saatte molemmat edut?

Miksi et tekisi blogia vaikka wordpressiin ja sitten sieltä linkit linux.fi-wiki artikkeleihin ja foorumille?
Tällöin saisit yhteisöllesi “sivut” ja sen lisäksi foorumin ja wikin valmiiksi kasattuna, tässä tapauksessa et varsinaisesti tarvitsisi koodaria.

Menee sekavaksi jos eri osat ovat ripoteltu erikseen eri paikkoihin. Ei toimisi yhteisönä sanan semmoisessa merkityksessä.

[quote=“varaani, post:6, topic:898”][quote author=Exitium link=topic=938.msg5022#msg5022 date=1257709844]
Kävi kyllä mielessä, mutta tosiasiassa tuo olisi sitten vain wikien kirjoittelua - ei selkeätä pelaajayhteisöä. Kuten ekassa viestissä sanoin, niin tarkoitus olisi tehdä muitakin juttuja kuin pelkkiä wikiartikkeleita.
[/quote]
Miksi et tekisi blogia vaikka wordpressiin ja sitten sieltä linkit linux.fi-wiki artikkeleihin ja foorumille?
Tällöin saisit yhteisöllesi “sivut” ja sen lisäksi foorumin ja wikin valmiiksi kasattuna, tässä tapauksessa et varsinaisesti tarvitsisi koodaria.[/quote]

Jossakin mielessä toimisi, jossakin mielessä ei. Yhteisö on kuitenkin yhteisö, jolla on omat jutut. Jos bloggaisisin vain random uutisia ja kirjoittelisin tänne wikiin tavaraa, niin ei se yhteisöltä vaikuta. Ja tämän sivun kannalta ei olisi välttämättä ihan järkevintä alkaa kirjoittelemaan wikejä esim. Counter-Striken asentamiseen Winellä. Lisäksi jos foorumi olisi esimerkiksi osa tätä foorumia, niin ei se olisi niin tehokas kuin kokonaan yhteisön oma foorumi. Ja kuinka yhteisön sisäisten tapahtumien, esim. turnausten, järjestäminen tällöin onnistuisi kunnolla? Ehdotuksenne vaikuttaa lähinnä “Linux.fi:n pelivastaava” kuin varsinainen “Suomalainen Linux-pelaajien yhteisö”. Olen kuitenkin monella eri foorumilla ja yhteisössä, että tiedän mistä puhun.

Nyt meni vähä sekavaksi tekstiksi, mutta toivottavasti kanta tuli selväksi. :smiley:

Minusta se olisi mahtava idea, jos saataisiin yksi iso ja yhteisöllinen linux-pelaamista koskeva sivusto.
Voihan niitä samoja artikkeleita kirjoitella myös linux.fi wikiin.
Minusta olisi mukava lukea härmäksi, miten esim. Wolfenstein asennetaan linuxille.

Vaatii kuitenkin taitoa ja resursseja toteuttaa yksi iso sivusto, jonka aihealue on laaja.

Tehkää ihmeessä jos siltä tuntuu, harmittaa vaan katsella jos siitä ei tulekaan mitään räväkän alun jälkeen, ja sitten koko sivusto kuihtuu hiljaa pois. Näin on nimittäin monelle Linux-sivustolle Suomessa jo ehtinyt käydä.

Jos esimerkkinä käytetään jakelukeskeisiä sivustoja, niin niistä käytännössä vain kaksi (ubuntu-fi.org sekä opensuse.fi) ovat sellaisia, joille omasta sivustosta on “yhteisöllisyystunteen” kannalta hyötyä. Muiden osalta itsenäisyydellä on nähdäkseni vain marginalisoiva vaikutus, koska niistä syntyy ulkopuoliselle vaikutelma “eihän tätä jakelua kukaan käytä” ja lisäksi jäseniä on niin vähän, ettei apua erikoisempiin ongelmiin kovin herkästi löydy (esimerkiksi täältä tai nyyseistä saattaisi monesti löytyä).

Positiivinen esimerkki yhteisöistä on tietysti linuxtv.fi, joka on aktiivinen ja varmaankin myös “yhteisöllinen”. :slight_smile: Linux-pelisivuston keskusteluosio voisi kai onnistuessaan olla jotain tuon tapaista. Wiki- ja ohjepuoli on sitten vaikeampi juttu. Käytännössä wikimuokkaajia on paljon vaikeampi rekrytoida kuin keskustelijoita, ja herkästi artikkelit jäävät vähiin ja ennen kaikkea kokonaisuus jää vajavaiseksi ja sekavaksi.

Linux.fi-wikissä olisi kuten sanottua jo melko laaja valikoima peliartikkeleita valmiina, ja sivun ylläpidostakin voivat muut huolehtia. Voisin kuvitella, ettei olisi kovin isoa eroa, linkitetäänkö keskustelufoorumilta tänne vain omaan wikiin, itse keskustelu on kuitenkin yhteisöllisyyden kannalta se tärkein asia.

Tämän olen itse huomannut aika monesti että linux aiheiset peli sivustot kuolevat aika nopeasti pois. Saattaa elämäntilanne muuttua tai kiinnostus lopahtaa. Siksi ainakin itse suosin Pelit – Linux.fi kirjoittelua etenkin peleistä. Katso myös Luokka:Pelit – Linux.fi. Tehkää muut samoin. Itse ihmettelen monesti että mikä tässä wikissä on vikana kun tänne ei voi kirjoittaa, vaan pitää luoda uusi sivusto tätä varten. Itse haluan ainakin olla varmassa sivustossa mukana. Tämä wiki ei taida kovin helpolla loppua.

Blargh, vaikuttaa nyt vähän nihkeältä. En oikein saa tuota nykyistä projektin tekijää innostumaan eikä nähtävästi täältäkään tule vastakaikua osallistumisen merkeissä.

On nimittäin aikataulullinen ongelma. Jos sitä ei saa nyt tehtyä, niin se jää kokonaan tekemättä. Olen nimittäin itse vetämässä lukiossa abivuotta ja täten ylppäreihin valmistautuminen (ym. puuhat :wink: ) vie aika lailla aikaa kevään edetessä. Sen jälkeen pitäisi mennä (puoleksi)vuodeksi larppaamaan, aka inttiin. Alkuperäinen tarkoitukseni oli laittaa sivu asap pystyyn, eli kesällä, ja laittaa hommat kuntoon siinä määrin että minun panostani ei olisi enää yksinään tarvittu ja sivu olisi ollut täydessä vauhdissa ilman että itse kökötän koneen ääressä.

Eli vähän heikolta näyttää. Mur.

Minne ajattelit sijoitta ne sivut? Omalle kotikoneellesi vai käykö ostettu palvelin?

Eikö tässä tapauksessa nimenomaan kannattaisi siis käyttää se rajallinen aika vaikka artikkelien kirjoittamiseen tänne wikiin? Täällä on ylläpito ja “infra” valmiina ja aika moni varmaan seuraa noita tuoreita muutoksia, joten tietynlaisia “toimittajiakin” on, kunhan itse kirjoittaa suunnilleen asiallista raakatekstiä.

Alkuperäisellä sivustojen tekijällä oli oma kotipalvelin. Jos resurssit olisivat kasvaneet, olisimme voineet myöhemmässä vaiheessa pistää rahaa likoon äkäisemmän palvelimen saamiseksi.

[quote=“vpv, post:14, topic:898”][quote author=Exitium link=topic=938.msg5069#msg5069 date=1258212126]
On nimittäin aikataulullinen ongelma.
[/quote]

Eikö tässä tapauksessa nimenomaan kannattaisi siis käyttää se rajallinen aika vaikka artikkelien kirjoittamiseen tänne wikiin? Täällä on ylläpito ja “infra” valmiina ja aika moni varmaan seuraa noita tuoreita muutoksia, joten tietynlaisia “toimittajiakin” on, kunhan itse kirjoittaa suunnilleen asiallista raakatekstiä.[/quote]

Olen sanonut jo monta kertaa, että se ei ole pelkästään Wikiä. Jos hommaa ei saada mitenkään toteutettua, niin pyrin sitten tyydyttämään pahimman luovuudennälkäni kirjoittamalla joitakin wikiartikkeleita ja toivon että jotkut lukevat niitä ja saavat niistä apua.

Voin alkaa sun kanssa tekemään noita sivuja. Itselläni vain ei ole varaa pistää minkäänlaista palvelinta pystyyn.

Varmaan tuota oikeasti kannattaisi aloittaa linux.fi:n alla ja sitten eriyttää, mikäli siihen koetaan olevan tarvetta.


Eero

Ei olisi mahdotonta tehdä esimerkiksi pelit.linux.fi -sivustoa, joka olisi wikissä toimiva portaalisivu, tyyliin FLUGin Jyväskylän osaston http://jkl.linux.fi/.

Selitänpä vielä hieman tätä “tylytystä”.

Olemme Linux.fin pienen ylläpitoporukan kanssa yrittäneet rakentaa Linux.fi:n ympärille jonkunlaista yhteisöä. Tätä on nyt tehty vuodesta 2005 lähtien, ja foorumikin on jo kolmatta vuotta pystyssä. Vaikka Suomessa Linux-käyttäjiä aika paljon onkin, on yhteisön rakentaminen silti ollut varsin hidasta ja tikkuista hommaa - eihän tämä vieläkään mikään valtaisa yhteisö ole, eikä wikiäkään muokkaa aktiivisesti kuin kourallinen ihmisiä. Epäilen suuresti, että vuodessa on mahdollista rakentaa itseään kannatteleva suomalainen Linux-pelaajien yhteisö kokonaan tyhjästä. Tämän vuoksi suosittelisin, että käyttäisitte Linux.fi:tä ponnahduslautana ja pohjana yhteisön rakentamiselle.

Millaista “alan kokemusta” sinulla on?

[quote=“Maakuth, post:19, topic:898”]Selitänpä vielä hieman tätä “tylytystä”.

Olemme Linux.fin pienen ylläpitoporukan kanssa yrittäneet rakentaa Linux.fi:n ympärille jonkunlaista yhteisöä. Tätä on nyt tehty vuodesta 2005 lähtien, ja foorumikin on jo kolmatta vuotta pystyssä. Vaikka Suomessa Linux-käyttäjiä aika paljon onkin, on yhteisön rakentaminen silti ollut varsin hidasta ja tikkuista hommaa - eihän tämä vieläkään mikään valtaisa yhteisö ole, eikä wikiäkään muokkaa aktiivisesti kuin kourallinen ihmisiä. Epäilen suuresti, että vuodessa on mahdollista rakentaa itseään kannatteleva suomalainen Linux-pelaajien yhteisö kokonaan tyhjästä. Tämän vuoksi suosittelisin, että käyttäisitte Linux.fi:tä ponnahduslautana ja pohjana yhteisön rakentamiselle.[/quote]
Ymmärrän pointtisi täysin, mutta en oikein keksi miten saan sen toimimaan samalla tavalla Linux.fi:n kautta kuin olen sen harmaissa aivosoluissani visioinut. Keksin tuossa jonkun aikaa sitten esimerkin, että millaista ratkaisua olen suurin piirtein hakemassa…

  1. http://gaming.fi
  2. http://plaza.fi/edome tai http://plaza.fi/muropaketti
  3. http://phoronix.com

Yhteisönä haen siis Gaming.fi:n kaltaista ratkaisua, aika pitkälti samantyylisellä idealla. Foorumit ja peliaiheista uutisointia. eDome ja Muropaketti ovat myös esimerkkejä uutisointityyleistä ja aiheista mitä haen (mutta tietysti Linux maailmassa). Aiheet olisivat puolestaan hyvin samankaltaisia kuin Phoronixissa, ja jos joskus tulee laiska olo niin voisin käyttää sitä lähteenä uutiselle kunhan muistan viitata lähdemateriaaliin kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Gaming.fi olisi kuitenkin toimintaperiaateellaan “lähimpänä” visioimaani ratkaisua, vaikka pyrin tekemään yhteisöstä syvällisemmän eräiden muiden nimeltämainitsemattomien foorumien tapaan, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Toivottavasti tämä selvensi asiaa, ja kuinka mielestäni Linux.fi:n käyttäminen “ponnahduslautana” ei toimisi halutulla tavalla. Sivuston toimintaperiaate on erilainen.

Sitten käytännön asioihin, en mene lukion jälkeen heti inttiin, joten aikaa jäisi ylläpitämiseen pidemmäksi aikaa. Määräys tuli vasta 2011/II Santahaminaan. Olisin päässyt 2010/II Santahaminaan, mutta vain sotilaspoliisiksi jolle sanoin “nou tänk juu”. Kyseisessä erässä vain kaksi paikkaa jäljellä, ja molemmat vain sotilaspoliisina. Olisin kuulema tarpeeksi “iso korsto” kyseiseen hommaan, mutta minulla on pienet ennakkoasenteet kyseiseen virkaan… :stuck_out_tongue: Joo, se offtopicista. Mutta aikaa on siis säädellä sivustoa lukionkin jälkeen, kunhan saan ylppärit pois alta.