Yle areena

Ongelma: yle.fi arena

Mplayer ei toimi niinkuin pitäisi, ei avaa sivua.

Millä voi korvata ?

Ongelma sama oli kyseessä Fedora10, PCLinuxOS taikka Slackware
versiot 12.1 taikka 12.2

Erik

mä käytän vlc:ä ja arena toimii, mutt se vanha arkisto …eiku elävä arkisto ei vielä toimi mulla.
Yle on luvannut korjata senkin kevään aikana. (edellinen lupaus oli mennä vuodenvaihteeseen mennessä)

ps. Onko Eero nu(u)kahtanut kesken vastaustaan, vai iskikö dementia…? kun kommenttia ei näy, mutt lainaus kyll. :wink:

[quote=“nakki, post:2, topic:548”]mä käytän vlc:ä ja arena toimii, mutt se vanha arkisto …eiku elävä arkisto ei vielä toimi mulla.
Yle on luvannut korjata senkin kevään aikana. (edellinen lupaus oli mennä vuodenvaihteeseen mennessä)

ps. Onko Eero nu(u)kahtanut kesken vastaustaan, vai iskikö dementia…? kun kommenttia ei näy, mutt lainaus kyll. ;)[/quote]

Mahdollisesti, näin piti lukea:

http://linux.fi/index.php/YLE_Areena_ja_Elävä_arkisto

Päivitin Fedora 10:ssä ja luultavasti 9:ssäkin olevan totem-backend-komennon tuonne artikkeliin, sillä saa siis vaihdettua Totemin taustajärjestelmää xinen ja gstreamerin välillä ilman pakettien poistamista ja asentamista. Itse en kuitenkaan ole saanut Areenaa näkymään kummallakaan taustajärjestelmällä, tiedä sitten mistä johtuu. Paketilla mozilla-vlc Areena kyllä näkyy, mutta siinä taas en saa minkäänlaisia kontrolleja näkyviin, olisi hyvä jos videon saisi edes pauselle…

Joissain liitännäisissä ainakin toimii niin, että välilyönti laittaa pauselle ja tuplaklikkaus näyttää videon kokoruudussa.

Fedora 9 ja 10: vlc pyörittää areenaa, tosin jos koettaa “kelata” videota, niin ei jatka eteenpäin vaikka odottaa bufferointia kuinka kauan. Mplayerilla olen dumpannut areenalta ohjelmia talteen.

Kysymys ohjelmien tallentamisesta Yle Areenalta.

Kubuntussa käytin aikoinaan sellaista että Konquerrorilla avasin kohdan “Avaa mediasoitin omaan ikkunaan” tekstieditorilla, josta poimin osoitteen mms:ää varten.

Mutta Fedoralla (KDE) tuo ei onnistu, siis en saa avattua tekstieditorilla tuo linkkiä.

[quote=“Enrigo, post:7, topic:548”]Kysymys ohjelmien tallentamisesta Yle Areenalta.

Kubuntussa käytin aikoinaan sellaista että Konquerrorilla avasin kohdan “Avaa mediasoitin omaan ikkunaan” tekstieditorilla, josta poimin osoitteen mms:ää varten.

Mutta Fedoralla (KDE) tuo ei onnistu, siis en saa avattua tekstieditorilla tuo linkkiä.[/quote]

Olisiko niin, että Kubuntussa oli käytössä KDE3 ja Fedorassa taas KDE4? Sama asia onnistuu silti myös niin, että valitset “tallenna kohde nimellä” tjsp, ja tallennat sen sivun levylle, josta sitten avaat sen tekstieditoriin.

Monet mediasoittimet ymmärtävät myös soittolistan (“ohjelman suora osoite”) osoitteen päälle, jolloin sitä .wmv-tiedoston osoitetta ei välttämättä edes tarvitse kaivella. Mplayerilla tähän tarvitaan valitsin -playlist.

Näkyy areena toimivan Fedora 10:ssä nyt Totemillakin vlc:n lisäksi.

GStreamer- vai Xine-pohjaisella?

[quote=“pb, post:10, topic:548”][quote author=tekki link=topic=555.msg3196#msg3196 date=1238523180]
Näkyy areena toimivan Fedora 10:ssä nyt Totemillakin vlc:n lisäksi.
[/quote]

GStreamer- vai Xine-pohjaisella?[/quote]
Hm… kuinkas saan selville kumpaa se käyttää, kun on sekä totem-gstreamer että totem-xine asennettuna?

Komennolla totem-backend voi vaihtaa käytössä olevaa taustaohjelmaa:
http://linux.fi/wiki/Totem

Sisänsä mielenkiintoista, jos tuo GStreamerkin olisi vaihteeksi ruvennut toimimaan.

Totem toimii minulla Gstreamerilla, xinellä ei.
totem-xine: There is no input plugin to handle the location of this movie

Olisikohan kyse siitä, että Xinestä puuttuvat epävapaat koodekit (paketti xine-lib-extras-freeworld RPM Fusionista)?

Minulla on nyt jo Fedora 11 käytössä ja tässä myös toimii Areena hyvin GStreamer-taustajärjestelmällä. GStreamerin käytössä on vielä sekin etu, että PackageKit osaa automaattisesti asentaa tarvittavat koodekit RPM Fusionista, kunhan vain yrittää jotain Areenasta katsoa.

YLE AREENA
Minulla on taasen Fedora 9 käytössä ja Gnome-mplayer selain edustaohjelma käytössä. Rpm-fusionista on asennettu kaikki koodekit ja mplayer. Areena toimii tällä tavalla minulla Firefoxissa. Edustaohjelman mukana tulee tarvittavat säätimet.

YLE ELÄVÄ ARKISTO
Gnome-mplayer selain edustaohjelma käytössä. Rpm-fusionista on asennettu kaikki koodekit ja mplayer. Areena toimii tällä tavalla minulla Firefoxissa

Yle näköjään luopuu windows mediasta areenalla:

YLE Areena uudistuu
Areena uudistuu. Suurin muutos on Flash-formaattiin siirtyminen. Julkaisemme palvelusta aluksi beta- eli testiversion, josta toivomme kommentteja.

http://areena-beta.yle.fi/

Noloa tunnustaa mutta en aikoinaan osannut kayttaa mplayeria ja intin foorumilla ettei mplayer pelaa Ubuntussani. Tosiasiassa niin mplayer, kaffeine kuin VLC pelaavat oikein hyvin. Koska oletussoitin Totem pelaa myos, niin en ole siirtynyt laiskuuttani mplayerin faniksi. Minulle riittaa etta videot toimii.

Mika on Fedoran oletussoitin? Ettei vain Totem? :-*

Olen aivan uusi Fedoran käyttäjä. Tietotekniset taitoni ovat vaatimattomat ja englanti ei suju. Ubuntua olen käyttänyt olosuhteisiin katsoen hyvällä menestyksellä noin vuoden, mutta Fedora tuntuu sen verran erilaiselta, että aivan peruskysymyksiä pitää kysellä.

Ylen Areena toimii (flasilla). Elävä arkisto ei toimi. Olen asentanut ne paketit (vai pakettilähteet), jotka on neuvottu Fedoran asennuksen jälkeissä toimissa, mutta ei auta. MMSH protokollalähdettä yrittää asennella utta päättyy ristirritailmoitukseen ja homma katkeaa siihen.

Ubuntussa olen käyttänyt hyvällä menestyksellä VLC:tä. Jospa se toimisi Fedorossakin mutta miten näitä ohjelmia Fedorassa asennellaan? Ubuntussa olen käyttänyt päätettä, joten se ei aivan vierasta ole, mutta entäs Fedorassa. Käytetäänkö su/sudoa vai jotakin vastaavaa esim. yum komennnon edessä. Miten asennan esim. VLC paketin päätteellä?

Yksi mahdollisuus olisi poistaa Totem-selainliitännäinen (paketti totem-mozplugin) ja asentaa tilalle VLC-liitännäinen (paketti mozilla-vlc).

http://linux.fi/wiki/YLE_Areena_ja_Elävä_arkisto#Fedora

Fedoran paketinhallintaa on selostettu wikissä:
http://linux.fi/wiki/Fedoran_paketinhallinta

Komentoriviä käyttämällä VLC asentuu komennolla

su -c "yum install vlc"